Sådan får du en lærling på krogen

De danske virksomheder mangler arbejdskraft og har svært ved at få besat praktikpladserne. Faktisk drejer hver femte forgæves rekruttering sig om en lærling, og det koster, men heldigvis er der råd at hente

Foto: Tanja Carstens Lund/Ritzau Scanpix
Foto: Tanja Carstens Lund/Ritzau Scanpix

Man hører tit i medierne, at de unge lærlinge har svært ved at lande en praktikplads, og derfor risikerer de at gå i stå med deres uddannelse. Men faktisk er det omvendt også svært for virksomhederne at få praktikpladserne besat af den rigtige lærling, fortæller Lone Folmer Berthelsen, der er erhvervsuddannelseschef i Dansk Industri.

– Det er et problem, at virksomhederne ikke kan finde de lærlinge og elever, som de har brug for. Men man skal medregne, at der selvfølgelig er praktikpladsstillinger, der er lettere at besætte end andre, blandt andet fordi fagene er mere populære eller besatte på erhvervsskolerne, siger hun.

En rundspørge blandt Dansk Industris medlemmer viser, at 20 procent af de forgæves rekrutteringsforsøg drejer sig om netop en elev- eller lærlingestilling. Og det kan i sidste ende koste kroner og øre at ansætte den forkerte. Men har man som virksomhed prøvet at brænde fingrene ved at tage den forkerte lærling ind, så er det op på hesten igen, råder erhvervsuddannelseschefen.

– Selv hvis det ikke lykkes i første hug, er det meget vigtigt, at virksomhederne ikke giver op. Virksomhederne har brug for lærlinge, og de har brug for pladserne, siger Lone Folmer Berthelsen.

Foto: Hans Søndergaard
Foto: Hans Søndergaard
 

Vær synlig
– Det kan virke banalt, men chancen for, at den rigtige lærling får øje på jer, bliver større, når man er synlig som virksomhed. Derfor er det også en god idé at oprette sig på www.praktikpladsen.dk - en side under Børne- og Ungdomsministeriet - hvor virksomheder og kommende lærlinge kan finde hinanden.

- På nuværende tidspunkt er der knap 15.000 synlige elevprofiler på siden. På siden finder man også gode råd til at tage en lærling som virksomhed, siger Lone Folmer.

Vær åben
– Det kan godt være, at man har en idé om, hvilken type lærling man gerne vil have ind i firmaet, men her gælder det om at være åben over for alle typer kandidater. Og det gælder uanset alder, køn og etnicitet. Det eneste, der kan ske, er, at man bliver glædeligt overrasket, lærer noget, og får udvidet sin horisont. Det kan også være, at man skal satse på en voksenelev frem for at tage en frisk fra erhvervsskolerne.

Brug jeres nuværende lærlinge
– Mund-til-mund-metoden kan også bruges, når det gælder om at få en lærling på krogen, og hvem er bedre til at reklamere for virksomheden, end de lærlinge og elever der allerede er inde i folden. Hvis de taler godt om arbejdspladsen til venner og bekendte, kan det sprede sig som ringe i vandet.

- Og det kan være, at dét, at de nuværende lærlinge lægger et godt ord ind for virksomheden, er det, der skal til for at finde den næste lærling, siger Lone Folmer.

Udvid søgefeltet
– Præcis som at man bør være åben for alle slags kandidater, bør man også udvide sit søgefelt, så man ikke ensporet kun fisker blandt eleverne på erhvervsskolerne. Eksempelvis kan det være en god idé at tage imod erhvervspraktikanter fra grundskolerne i området, eller man kan tilbyde fritidsjob eller sommerferiejobs til elever, som enten stadig går i gymnasiet eller lige er blevet færdige og alligevel holder sabbatår, siger Lone Folmer.

Hold kontakt med skolerne
– Og her er der ikke kun tale om at holde kontakten med den lokale erhvervsskole, men også de der ligger længere væk end i ens nærområde. Præcis som at man som virksomhed med fordel kan udvide søgefeltet, når det gælder baggrunden og profilen på lærlingene, bør man også tage kontakt til folkeskoler og gymnasier, så eleverne ved, at det er en mulighed.

- Man kan også tilmelde sig Åben Virksomhed, der har til formål at inspirere elever fra netop folkeskolen og gymnasiet til at vælge en erhvervsuddannelse eller en teknologisk videregående uddannelse, siger Lone Folmer.

Tag initiativ
– Det dur ikke, at man som virksomhed bare sidder med hænderne i skødet og venter på, at den rette lærling slentrer ind ad døren. I stedet bør man som arbejdsgiver tage initiativ og være opsøgende og ikke mindst byde ind, hver gang man møder en potentiel fremtidig lærling.

- Det kan være, at kandidaten slet ikke er klar over, at det er en mulighed at komme i praktik i virksomheden, så vær ikke bange for at fortælle om det, siger Lone Folmer.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere