Test af varebiler: Gang i gaden

Fiat er klar med en splinterny Doblo, men kan den klare sig i de københavnske gader mod Mercedes’ mindste varebil, Citan?

Ingen af de to testbiler er specielt spændende at se på, så vi måtte hyre en hær af unge skatere til at live billederne af Fiat Doblo og Mercede Citan op. Foto: Heidi Skibsted
Ingen af de to testbiler er specielt spændende at se på, så vi måtte hyre en hær af unge skatere til at live billederne af Fiat Doblo og Mercede Citan op. Foto: Heidi Skibsted

København kan være både klemt og snæver, så nogle gange er en VW Transporter eller Ford Transit bare for stor. Derfor er det godt, at der findes mindre alternativer, som stadig kan tåle at blive brugt.

Fiats splinternye Doblo Cargo er en af alternativerne til en større bil, men du behøver ikke at gå på kompromis med pladsen eller lasteevnen. Den Doblo Cargo L2, vi har til test, har et varerum, som sluger 4,2 kvm, og så må den laste op til 1.000 kg.

Dobloens varerum er på 4,2 kvm. Foto: Heidi Skibsted
Dobloens varerum er på 4,2 kvm. Foto: Heidi Skibsted
 

Fra den anden ende af byen kommer Mercedes Citan, her en 111 CDI ekstra lang. Det er også er en mindre, men praktisk varebil, men i virkeligheden er Citan faktisk en Renault Kangoo og bliver bygget side om side med søsterbilen på en fabrik i Frankrig. Det er ikke noget problem, for franskmændene har, ligesom italienerne, tradition for at bygge kompakte varebiler, der passer godt ind i pulserende storbyer.

Se også: Én Årets Varebil, men to vindere

Citan kan dog ikke helt matche Doblo, når det kommer til at slæbe. Den maksimale lasteevne er 810 kg, og varerummet klarer 3,8 kvm lastvolumen. Doblo har også 4,7 cm mere plads i højden i varerummet, hvilket er rart, hvis man skal løfte tunge ting ind i bilen.

Mercedes Citan har lidt mindre plads end Fiat Doblo. 3,8 kvm. kan det blive til. Foto: Heidi Skibsted
Mercedes Citan har lidt mindre plads end Fiat Doblo. 3,8 kvm. kan det blive til. Foto: Heidi Skibsted
 

Her står den altså 1-0 til Fiat. Men nu handler det jo netop ikke kun om, hvor meget de kompakte biler kan sluge, men også om, hvordan de er at køre.

Gadekampen
Rundt om i byen bliver det hurtigt klart, at en af vores to testbiler er langt foran den anden. Den testede Doblo stiller nemlig med en lillebitte 1,3-liters dieselmotor med 90 hk og 200 Nm. I lyskrydset taber den kampen til alt, der er hurtigere end en mor på christianiacykel.

Faktisk opleves det bag rattet, som om koblingen fedter, for når speederen trædes ned, stiger omdrejningerne, men bilen flytter sig ikke nævneværdigt hurtigt fremad. Ideen med den lille motor er selvfølgelig et lavt forbrug, men når den samtidig er så svag, skal speederen mases helt i bund og omdrejningerne over 3.000 o/min, før der rigtig sker noget. Det koster dyrt på brændstofforbruget.

Lange motorvejsture er også udelukket, medmindre du vil ligge sammen med lastbilerne, for Doblo har kun fem gear, så ved 130 km/t roterer motoren med 3.200 o/min, og det giver masser af støj i kabinen.

Fransk power
På motorsiden er Citan bedre stillet. 111-modellen har nemlig en Renault-dieselmotor på 1,5 liter, som har masser af fransk power i form af 110 hk og et moment på 240 Nm. Sammen med en 6-trins gearkasse opleves Citan, som om den har langt mere overskud, både i lyskrydset og på motorvejen, så den står altså 1-1 til de to.

Funky design
Når det kommer til interiøret, prøver Doblo hårdt på at imponere drengene i gaden med blandt andet en fem tommer stor, trykfølsom skærm i midterkonsollen (3.500 kr.), funky design og blankt, sort plastik. Her er også mange flere små aflægningsrum til telefoner og flere kopholdere. Kvaliteten af plastikken føles til gengæld ikke ret godt.

Der er funky design i Fiat Doblo, men kvaliteten af plastic'en er ikke høj. Foto: Heidi Skibsted
Der er funky design i Fiat Doblo, men kvaliteten af plastic'en er ikke høj. Foto: Heidi Skibsted
 

Et plus skal Doblo dog have for at have muligheden for dobbelt passagersæde (2.830 kr.), så du kan medbringe to (små) kolleger.

I Citan er der oceaner af hårdt, kedeligt plastik, men kvaliteten føles bedre end i Doblo. Til gengæld er der færre steder at sætte kaffen eller lægge mobilen. Og så er det lidt sværere at finde sig til rette i Citan, for rattet kan kun justeres op/ned, men ikke ud/ind. Alligevel er det kabinen i Citan, man helst vil bruge sin arbejdsdag i. 2-1 til Citan.

Kvaliteten af kabinen i Citan'en er højere end hos Fiat'en - så lever man med færre kopholdere. Foto: Heidi Skibsted
Kvaliteten af kabinen i Citan'en er højere end hos Fiat'en - så lever man med færre kopholdere. Foto: Heidi Skibsted
 

Rundkørslen rundt
Nogle gange skal man bare være hos kunderne NU, og så kræver det lidt frisk kørsel. Her er Citan foran. Styretøjet i Citan er relativ direkte, selvom man savner en mere klar kommunikation mellem fordæk og rat. Affjedringen er for hård, og især ved lavere hastighed kunne den godt klare bump mere elegant.

Se også: 5 fede powertools

Til gengæld er krængning begrænset, og Citan føles sikker på fødderne. Den er stabil ved pludselige retningsskift og retningsstabil ved motorvejsfart. Doblo opleves som en større bil bag rattet, forstået på den måde, at den kører mere kluntet.

Det skyldes nok, at bilen krænger mere, og det giver både et indtryk af en mere doven og samtidig usikker bil. Styretøjet er dødt omkring midterstillingen, så det er svært at lave små, præcise ændringer på kursen, når man eksempelvis kører på motorvej. 3-1 til Citan.

Praktiske gris
Både Doblo og Citan er praktiske og har facon som en sparegris, men hvad nu når sparegrisen skal smadres? Citan fører ganske vist på point, men det er kun, indtil man kigger på prisen.

Billigste Citan med 75 hk starter nemlig ved 130.283 kr. ekskl. moms. En Doblo kan du få for 110.000 kr. ekskl. moms. Skal du have en Doblo med 1,6-liters diesel og 105 hk (det skal du), så må du slippe 140.995 kr. ekskl. moms, mens den testede Citan koster 170.296 kr. ekskl. moms. Til prisen er Doblo det bedre køb, men Citan er stadig den bedre bil til de københavnske gader.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere