Testduel: Tysk kassesucces

Mercedes Vito og Opel Vivaro ligner hinanden til en forveksling, når man kigger ned over fakta-arket, men i virkeligheden er forskellen stor – vi finder den bedste

Både Opel Vivaro og Mercedes Vito har god succes, og nu, hvor begge har fået en opfriskning, er de bedre end nogensinde. Men hvilken er bedst? Foto: Heidi Skibsted
Både Opel Vivaro og Mercedes Vito har god succes, og nu, hvor begge har fået en opfriskning, er de bedre end nogensinde. Men hvilken er bedst? Foto: Heidi Skibsted

184 kr. – så stor forskel er der i prisen mellem de to testbiler Mercedes Vito 111 CDI Lang og Opel Vivaro 1,6 CDTI Edition. Men det er ikke kun på prisen, de to modeller ligger tæt. Begge stiller med forhjulstræk og små, økonomiske dieselmotorer på 1,6 liter – som faktisk begge har deres rødder hos Renault. Det er på trods af, at både Mercedes og Opel er mærker, som er lige så tyske som schnitzel og storbarmede, øl-skænkende damer.

Se også: Pickup med specialudstyr: Jægerens bedste ven

Den franske forbindelse
Virkeligheden er dog, at Opel Vivaro nok er mere til en kold hvidvin, for det er Renault, som står bag udviklingen, først og fremmest af deres egen model Trafic, som er magen til den testede Vivaro, bortset fra et par mærker. Men det gør ikke noget, for specielt den 1,6-liters motor er en perle. Den har to turboladere, der giver dig 320 Nm moment ved det mindste vink af speederfoden.

Den nye 1,6 liters Renault diesel med to turboer virker fremragende i Vivaroen. Foto: Heidi Skibsted
Den nye 1,6 liters Renault diesel med to turboer virker fremragende i Vivaroen. Foto: Heidi Skibsted
 

Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at motoren er vindende punkt for Vivaro og dens franske bror. I disse tider er de fleste moderne dieselmotorer både kraftfulde og økonomiske, men med kraftige turboladere følger et meget snævert arbejdsområde, som er irriterende ved daglig kørsel. Sådan er det ikke i Vivaro, som derfor opleves letkørt bag rattet.

På trods af kun 114 hk, er Vito ikke meget sløv, og økonomien er god. Foto: Heidi Skibsted
På trods af kun 114 hk, er Vito ikke meget sløv, og økonomien er god. Foto: Heidi Skibsted
 

Mercedes 1,6-liters motor kan også spores tilbage til Renault. Den har dog kun en turbo og skal derfor arbejde noget hårdere. Under 1500 o/min sker der ikke meget, men så vågner turboen, og der kommer liv i den lille motor. Den er dog ikke nær så støjsvag, og specielt vibrerer den mere end den nyere konstruktion i Opel'en.

Se også: Kamp til tænderne – vi tester motorsave i skoven

Mercedes er kendt for lækker kvalitet, men kabinen i Vito er mere stram tysk end lækker tysk. Overalt er der hårdt, sort plastik, og det føles gedigent, men lækkert er det ikke. Kvaliteten er heller ikke imponerende i Vivaro, hvor blandt andet kontrolknapperne til aircondition-systemet også findes i Dacia. Til gengæld er rattet tykt og lækkert.

Kabinen ser ikke særlig interessant ud, men man sidder godt i Vivaro. Foto: Heidi Skibsted
Kabinen ser ikke særlig interessant ud, men man sidder godt i Vivaro. Foto: Heidi Skibsted
 

Hverken Mercedes eller Opel imponerer med antallet af kopholdere. Vivaro tager reelt set kun tre, Vito tager fire, hvoraf to af dem kan rumme en 1,5-liters cola, men ikke en reel kaffekande. Til gengæld vinder Vivaro lidt igen på pladsforholdene. Der er mere plads i skulderbredden på passagersædet, og mere plads til knæene for inderste passager.

Inden døre er Vito stram og kedelig, men materialerne virker gedigne. Foto: Heidi Skibsted
Inden døre er Vito stram og kedelig, men materialerne virker gedigne. Foto: Heidi Skibsted
 

Til gengæld kommer man hurtigt til at lide som passager i både Vivaro og Vito, for sædestolene er uden justering og meget stejle, så din lænd lige får en ekstra workout på vej hjem fra arbejde.

Over instrumentbordet har de begge plads til forskellige ting, men Vivaro sluger en bærbar computer, og under passagersæderne findes et rum, som også er tilgængeligt fra lastrummet. Og skal du tilbagelægge mange kilometer i førersædet, så vinder Vivaro, som har et mere blødt og støttende sæde.

Tysk/fransk løsning
Der skal ikke herske nogen tvivl om seriøsiteten bag Mercedes’ og Opels ingeniører, og hvide kitler har med garanti kørt rigtig mange kilometer på Opels testbane med en Renault Trafic, før den fik blåstemplingen fra de tyske ingeniører. Opel Vivaro kører i hvert fald godt, og det gør Mercedes Vito også. Vito er dog klart hårdere affjedret, og i byen har den svært ved at dæmpe bump tilstrækkeligt, og opleves i stedet, som om den 'skrumler' mere.

Ved motorvejsfart falder den dog til ro, og ved høj fart virker Vito mere kompetent, fordi den krænger mindre. Vi har ikke testet undvigemanøvre, ligesom vi ikke har kørt med høj vægt i bilerne, men skulle det komme til en nødsituation, ville Vito formentlig være at foretrække. Til hverdag er Vivaro dog mere komfortabelt affjedret.

Den tyske effektivitet
En af de få steder, hvor Vito og Vivaro adskiller sig på specifikationerne, er, at Vito stiller i Lang-version, mens Vivaro er den almindelige længde.

Det betyder, at Vito fører på rummelighed i lastrummet, som sluger 6,3 kvm, mens Vivaro kun tager 5,2 kvm. Til gengæld er der 13,5 cm mere loftshøjde i Vivaro, hvilket gør det noget nemmere, når du skal ind i bilen.

Selv om de to tyske biler er tæt matchet på papiret, så trækker Vivaro fra ude i virkeligheden, specielt på grund af sin fine motor.

Men Vivaro vinder også point på bedre kørekomfort og allround være mere anvendelig. Også selv om den i virkeligheden er fransk.

Skærm

Hent flere
Hent flere