To år uden ulykker

Cityringen har tidligere været ramt af mange ulykker, men i februar kunne man fejre to års jubilæum

Fire byggepladser kan fejre to år uden arbejdsulykker. Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
Fire byggepladser kan fejre to år uden arbejdsulykker. Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

Kagen er forsinket. Men det er de mange byggearbejdere, der i månedsvis, hvis ikke år, har arbejdet på at få Københavns kommende metrolinje, Cityringen, op at køre, ligeglade med.

Heller ikke en mørkegrå himmel, vandpytter eller blæst kan få de mange metroarbejdere til at surmule. Iført beskidte hjemle og neongule veste har de stimlet sig sammen uden for stilladset på Frederiksberg.

I dag er en god dag for Copenhagen Metro Team. En rigtig god dag. To år er der gået, uden at nogle af byggearbejderne på fire af Cityringens byggepladser er kommet alvorligt til skade, mens seks andre kan fejre et år uden arbejdsulykker.

Det er en ny rekord. Og det skal fejres.

Så da en sølvfarvet stationcar triller ind på byggepladsen, og to store kageæs-ker forsigtigt bliver løftet op, er alle klar til at gå indenfor på den ufærdige station. Om nogle måneder skal byggepladen udgøre den nye metrolinjes stoppested på Frederiksberg.

Kagen stilles på et aflangt bord, og der bliver gjort klar til servering.

Krævede kulturændring
Arbejdet på metrobyggeriet, der begyndte i 2011, har ikke altid været lige så sikkert, som det er i dag. Manglen på forsigtighed, uhensigtsmæssig omgang med værktøj og sprogbarrierer har været en udfordring for sikkerheden på metrobyggeriet.

338 arbejdsulykker blev der rapporteret om mellem 2011 og 2016. Det er i gennemsnit én hver femte dag.

Det fik Copenhagen Metro Team til at indgå et samarbejde med Arbejdstilsynet og flere fagforeninger. Sammen ville de skabe en bedre sikkerhedskultur.

- Den største udfordring var at få skabt en anden kultur på arbejdspladsen. At få skabt et fællesskab om, at det er vigtigt, at vi passer på hinanden, at man siger fra, spørger eller blander sig, hvis man ser nogle kollegaer gøre noget, der ikke er sikkert, siger Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør hos Copenhagen Metro Team.

- Hvorfor kom det først så langt inde i metrobyggeriet?
- Jeg tror, man skulle gøre sig nogle erfaringer. Så var der nogle af os, der først kom hertil i 2015 og lige skulle analysere på tingene og kigge på, hvad vi kunne gøre ved det, siger Sigurd Nissen-Petersen og fortsætter:

- Vi havde alle redskaberne, vi havde alt på plads, vi havde sikkerhedsudstyret og så videre, men vi manglede lige det sidste i forhold til at have en bedre sikkerhedskultur. Det var noget af det, vi satte fokus på i 2016.

- Er det ikke for sent, nogle er jo allerede kommet til skade?
- Det er jo aldrig for sent. Hvis vi først havde opdaget det nu, havde vi også gjort noget ved det. Det var et spørgsmål om, at vi gik ind, lavede en analyse og kunne se, at der var nogle ting her, som ikke fungerede ordentligt. Og det passede ikke med, hvad vi gerne ville, og så fik vi det ændret i løbet af 2016, siger vicedirektøren.

Tallene bag cityringen

  • Arbejdet på Cityringen begyndte i 2011 og forventes, efter flere forsinkelser, at være klar til sommer. Prisen forventes at nå op på 23,5 mia. kroner.
  • Arbejdsforholdene har, indtil 2016, været kritiseret af både fagforeningen 3F og Arbejdstilsynet. 338 arbejdsulykker blev indrapporteret fra 2011 til 2016.
  • Fire byggepladser kan fejre to år uden arbejdsulykker: Frederiksberg Allé, Nuuks Plads, Enghave Plads og Aksel Møller.
  • Seks byggepladser kan fejre ét år uden arbejdsulykker: Trianglen, Øster Søgade, Kongens Nytorv, Rådhuspladsen og Skjolds Plads.
  • Byggeriet af metrolinjen er sket på i alt 21 byggepladser i hovedstaden.
  • I december rundede man 1 mio. arbejdstimer uden arbejdsulykker på samtlige byggepladser.

Kilde: dr.dk og CMT

Skærm

Hent flere
Hent flere