Tømreruddannelse for YouTube-generationen

Forsøg med instruktionsfilm på tømreruddannelsen er et hit blandt de unge

Stillbillede af en instruktionsfilm, som skal være et supplement til undervisningen på tømreruddannelsen. Gør-det-selv-folk kan også gå ind og se videoerne via YouTube og lære grundlæggende ting. Foto: Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur
Stillbillede af en instruktionsfilm, som skal være et supplement til undervisningen på tømreruddannelsen. Gør-det-selv-folk kan også gå ind og se videoerne via YouTube og lære grundlæggende ting. Foto: Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur

Vi bruger flere og flere timer på at streame video og film fra internettet. Så hvorfor ikke putte noget undervisning ind i YouTube-format? Det har Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur gjort.

Som et supplement til tømreruddannelsen har de iværksat et pilotprojekt, hvor lærere og elever skulle afprøve brugen af 28 instruktionsfilm i værkstederne.

Projektet er samtidig blevet fulgt af Center for Ungdomsforskning.

Deres undersøgelse viser, at instruktionsfilm er en formidlingsform, som mange af eleverne synes godt om, og som de kender fra 'tutorials' på for eksempel YouTube.

- Det er et medie og en form, som tiltaler mange af eleverne. Vi kalder dem nogle gange for YouTube-genrationen.

De er vant til at kigge på sådan nogle medier og løse opgaver via tutorials eller instruktionsfilm, siger lektor Arnt Louw fra Center for Ungdomsforskning i en pressemeddelelse.

Eleverne får et boost
Langt de fleste elever og lærere synes, det er en god idé med instruktionsfilm på tømrergrundforløbet. Projektet har kørt på tre erhvervsskoler: Next Uddannelse København, Mercantec og TechCollege Aalborg.

- Der er nogle af eleverne, der fortæller, at de får et helt boost af at kunne løse problemerne selv via sådan nogle instruktionsfilm, siger lektor Arnt Louw fra Center for Ungdomsforskning.

Lærerne fortæller, at filmene kan 'købe' dem lidt tid i værkstedet, fordi de kan sætte nogle af eleverne til at løse faglige udfordringer via instruktionsfilmene, mens de hjælper andre elever.

Instruktionsfilm kan også bruges som forberedelse, og det kan betyde, at den faglige dialog og refleksion i undervisningen løftes. Filmene kan ikke stå alene, men tænkes pædagogisk ind i undervisningen af lærerne.

Alle videoerne er nu tilgængelige på YouTube og kan frit bruges af alle erhvervsskoler og gør-det-selv-folk. Her kan man både finde videoer om, hvordan man monterer vinduer, isolerer og meget andet grundlæggende inden for tømrerfaget.

YouTubekanalen hedder Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur.