Tre ud af fem forhandler ikke med deres håndværker

Mange stoler så meget på deres håndværker, at de hverken forhandler om pris eller kontrakt

Hver femte, der har betalt mellem 5000 og 10.000 kroner for en opgave, har forsøgt at forhandle. Foto: Stine Bidstrup
Hver femte, der har betalt mellem 5000 og 10.000 kroner for en opgave, har forsøgt at forhandle. Foto: Stine Bidstrup

Du kender dem garanteret: Kunderne, der hårdhændet forsøger at prutte prisen nedad, selv om du allerede har slået af på den billigste løsning.

Ikke desto mindre er det langt fra alle, der går så langt. Faktisk tager de fleste forbrugere imod tilbuddet fra den første håndværker, de er i kontakt med. Mange undlader endda at lave en skriftlig aftale med den håndværker eller det firma, der ender med at skulle stå for arbejdet.

Det skriver avisen Licitationen efter at have set nærmere på en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

I rundspørgen er i alt 1160 danskere blevet spurgt ind til deres erfaringer med håndværkere de seneste to år. Blandt de 400 personer, der har betalt for opgaver mellem 10.000 og 100.000 kroner, har hele 60 procent taget imod det første tilbud fra den første håndværker, de har været i kontakt med.

Lige så stor en andel har ikke forhandlet om prisen, mens 40 procent af de adspurgte har nøjedes med en mundtlig aftale.

At så mange forbrugere nøjes med en mundtlig aftale kommer bag på vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen.

- Begge vil have glæde af en skriftlig aftale, fordi det mindsker sandsynligheden for misforståelser og efterfølgende klagesager, siger vicedirektøren i en pressemeddelelse.

Mulighed for at spare
Heller ikke forbrugere, der får lavet mindre opgaver af håndværkere, forholder sig tilsyneladende kritisk til den pris, de får præsenteret.

75 procent af dem, der har betalt for et mindre håndværkerjob til mellem 5000 og 10.000 kroner, har enten forhørt sig hos én anden håndværker om et bedre tilbud eller slet ikke nogen, 20 procent har forsøgt at forhandle om prisen, mens hele 50 procent har nøjedes med en mundtlig aftale.

Det kan være problematisk, mener Mette Rose Skaksen, da forbrugerne potentielt kan spare en masse penge.

- Når forbrugerne tager en enkelt håndværkers tilbud for givet, så mister de konkurrencegevinsten, som nogen gange er betydelig, siger vicedirektøren i pressemeddelelsen.

Noget tyder da også på, at det ikke er helt spild af tid at forhandle om prisen. Blandt de forbrugere, der betalte for et større håndværkerarbejde, fik hele 86 procent af dem, der forsøgte at prutte om prisen, noget ud af det, viser rundspørgen fra Wilke.

Ifølge rundspørgen er de fleste forbrugere dog glade for det stykke arbejde, deres håndværker har udført. Over 80 procent svarer nemlig, at kvaliteten af arbejdet var som forventet, mens kun knap 8 procent er utilfredse med arbejdet.

Skærm

Hent flere
Hent flere