Tysk hjælp udeblev: Miljøretssager truer igen med at forsinke Femern-tunnel

En ændring af den tyske planlov ville have gjort det muligt at påbegynde arbejdet med at anlægge Femern-forbindelsen næste år, men det blev ikke til noget

En ny, tysk planlov skulle have gjort det muligt at påbegynde arbejdet på Femern-forbindelsen på trods af eventuelle retssager. Illustration: PR
En ny, tysk planlov skulle have gjort det muligt at påbegynde arbejdet på Femern-forbindelsen på trods af eventuelle retssager. Illustration: PR

Der er allerede brugt årtier og adskillige milliarder kroner på at forberede motorvejsforbindelsen mellem Lolland og den tyske ø Femern.

Et anlægsprojekt af dimensioner, der samlet set forventes at koste de danske og tyske statskasser mere end dobbelt så meget, som det kostede at bygge Storebæltsbroen.

Derfor kan det måske heller ikke overraske, at projektet har taget lang tid. Men bedst som man regnede med, at anlægsarbejdet kunne påbegyndes i løbet af næste år, er Femern Bælt-projektet nu rendt ind i endnu en stopklods. Det skriver Ingeniøren, der har foretaget en opringning til en række af de tyske politikere og parter i projektet.

Dermed tyder det på, at arbejdet næppe kan begynde i 2019, og at tunnelforbindelsen mellem Danmark og Tyskland højst sandsynligt først står færdig i 2030 frem for i 2028, som det hidtil har været planen.

Truer med miljøretssag
Den nye motorvejsforbindelse til vores naboer mod syd vil blive bygget som en sænketunnel under Femern Bælt. Når den står færdig, vil den efter alt at dømme være den længste sænketunnel i verden.

Målet er, at forbindelsen vil forkorte rejsetiden mellem København og Hamborg med en til to timer for tusindvis af bil- og togpassagerer hver eneste dag.

Der har dog været en del modstand mod projektet på begge sider af vandet. En lang række miljøorganisationer frygter for, hvad anlægget får af betydning for havmiljøet i Femern Bælt.

Og når tunnelprojektet inden jul formentlig får sin miljøgodkendelse af de tyske myndigheder, har en lang række organisationer på forhånd meldt ud, at de vil indbringe godkendelsen for en domstol.

Tvivl om tolkning
Nu er vi ved problemets kerne, og her bliver det en smule teknisk: For mens man fra dansk side havde regnet med, at en ny planlov i Tyskland ville gøre det muligt at påbegynde anlægsprojektet umiddelbart efter, at miljøgodkendelsen ligger klar – og på trods af eventuelle retssager – kan man nu risikere alligevel at skulle vente i adskillige år.

Det skyldes, at det tyske transportudvalg har strøget et særligt afsnit om Femern-forbindelsen i bemærkningerne til planloven. Dermed vil man, ifølge de kilder Ingeniøren har talt med, alligevel skulle vente på udfaldet af en eventuel miljøretssag, før selve arbejdet kan begynde.

Når alt kommer til alt, hersker der stor tvivl om, præcis hvordan den nye planlov skal tolkes. I første omgang vil man vente at se, hvad de tyske domstole siger, når miljøgodkendelsen indbringes for retten. Og det bliver den, lover miljøorganisationerne.