Veloplagt japansk pickup

Test: Rå kraft og fin brændstof-økonomi i den nye Mitsubishi L200 - men bilen er ikke så moderne, som man kunne ønske sig

L200 er en bil med praktiske egenskaber i et moderne design. Men teknikken er gammel, og det er tydeligt, når man sidder bag rattet. Foto: Esben Skrumsager
L200 er en bil med praktiske egenskaber i et moderne design. Men teknikken er gammel, og det er tydeligt, når man sidder bag rattet. Foto: Esben Skrumsager

 
Mitsubishi L200

Mitsubishi har lanceret en ny generation af pickup-modellen L200, og med mere end fire millioner solgte eksemplarer af de tidligere generationer har den nye model rigtig meget at leve op til.

Den femte generation af L200 er helt nyudviklet. For hvor en pickup tidligere blot var et arbejdsredskab, hvor værktøjet, jagtgeværet og et par døde dyr kunne dele pladsen på ladet, så har kravene hos kunderne ændret sig. Personbilslignende køreegenskaber, et højt niveau af aktiv og passiv sikkerhed, masser af komfortudstyr og sparsommelige motorer er i dag en nødvendighed for en moderne pickup.

På mange punkter lever den femte generation af L200 op til forventningerne.

Se også: Ranger rangerer i top

Kabinen fremstår nu som noget, man kunne forvente i en ny SUV. Det er ikke kun designet og materialevalget, med krom og pianolak, der er på et nyt niveau, men også et lidt lavere støjniveau, sæder med bedre støtte, udstyrsmuligheder som navigation, nøglefri adgang og start/stop, læderkabine, DAB-radio, automatisk klimaanlæg med to zoner og fartpilot med hastighedsbegrænser er nu en mulighed.

Klassens mindste forbrug
Både på aktiv og passiv sikkerhed er den nye pickup fra Mitsubishi med helt fremme. Syv airbags, advarsel ved vognbaneskift, trailerstabiliseringssystem, gennemtestede afstivninger af karrosseri og chassis og en stribe andre sikkerhedssystemer gør L200 til en sikker arbejdsplads.

Foto: Esben Skrumsager
Foto: Esben Skrumsager
 

Den nye L200 fås i to karrosserivarianter, Club Cab og Double Cab med henholdsvis én og to sæderækker. Som noget nyt har Club Cab fire døre, hvor bagdørerne er bagudvendte. Det giver markant lettere adgang til kabinen, og det er helt uden en generende stolpe i midten. Double Cab har fire almindelige døre, hvoraf de to bagdøre er længere end på Club Cab.

Firehjulstræk er standard i alle Double Cab-versioner. Som noget særligt kan systemet låses i '4H', som giver konstant firehjulstræk med automatisk fordeling af kræfterne mellem for- og bagaksel. Foto: Esben Skrumsager
Firehjulstræk er standard i alle Double Cab-versioner. Som noget særligt kan systemet låses i '4H', som giver konstant firehjulstræk med automatisk fordeling af kræfterne mellem for- og bagaksel. Foto: Esben Skrumsager

Det er de færreste, der i dag køber en bil uden at skele til brændstofforbruget. På dette punkt brillerer L200, da den med et teoretisk forbrug ved blandet kørsel kan klare 15,6 km/l – både i versionen med 154 hk og den med 181 hk – hvilket gør den til den mest sparsommelige pickup i klassen.

Tosset teknik
Designet er vellykket, komforten er relativt god, og den rummelige kabine sikrer plads til alle. Let overskuelig instrumentering samt et fint udsyn sikrer ubesværet kørsel. Kun touchskærmen virker forældet og meget lidt intuitiv.

Foto: Esben Skrumsager
Foto: Esben Skrumsager
 

Rent teknisk og mekanisk er det da også en ældre model. Motoren lyder som en gammel dieselhakker med en meget lidt raffineret lyd, når speederen trædes i bund. Heller ikke de gamle bladfjedre bidrager ligefrem til en positiv oplevelse. Her kunne Mitsubishi overveje at følge i Nissans fodspor og afskaffe den forældede form for affjedring.

Men prisen er altså også derefter. Fra 189.994 kr. ekskl. moms kan man få fingrene i en Club Cab, mens en Double Cab 2,4 Intense magen til testbilen koster fra 219.995 kr. For den pris får man en bil med praktiske egenskaber i et moderne design. Men teknikken er gammel, og det er tydeligt, når man sidder bag rattet.

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere