Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

VW Tiguan Allspace er mere og bedre

Selv med længere akselafstand og større bagagerum bevarer Tiguan Allspace den fornemmelse af tilværelsens ulidelige lethed, vi kender fra lillesøsteren

Tiguan Allspace er blevet strukket med 21 cm, og selv om det koster en smule på agiliteten, vil bilen stadig gerne fortsætte, når asfaltvejen ophører. Foto: Thomas André
Tiguan Allspace er blevet strukket med 21 cm, og selv om det koster en smule på agiliteten, vil bilen stadig gerne fortsætte, når asfaltvejen ophører. Foto: Thomas André

Tiguan Allspace er lidt længere, lidt stivere og lidt mere rummelig end den almindelige Tiguan. Helt som forventet. For sådan er naturens love, når man forlænger både karosseri og akselafstand.

Men sin personlighed har den bevaret. Den er helt intakt, og det er lidt af en præstation.

Den lethed, den danser omkring med, føles som en trods af samme naturlove. Den føles som en mellemvægter, der danser ballet – og er god til det. Man forstår det ikke rigtigt, og nu er den rykket en vægtklasse op og blevet til Allspace, som Altomvarebiler.dk tester her.

Der er nu 470 cm mellem nummerpladerne. Foto: Thomas André
Der er nu 470 cm mellem nummerpladerne. Foto: Thomas André
 

Billig søster
Tiguan har altid været Touaregs billigere lillesøster. Både mentalt og i praksis. Det virker, som om ingeniørernes intentioner har været at bygge en mindre og billigere variant af kolossen. Det kan lyde sært, når den samtidigt er én af de bedste i klassen, men lad os se, om det kan lade sig gøre at forklare det alligevel.

Køreegenskaberne er i top. Den holder sporet uanset underlag. Stramt sat op og med 4Motion firehjulstræk skal der meget til at bringe den ud af fatning. At der så sidder et VW-logo på fronten gør den desuden populær blandt køberne.

Alligevel er der noget i denne formfuldendte og teknisk uangribelige helhed, der får den til at virke lidt syntetisk – og let. I virkeligheden er det ikke Tiguan alene, der har den egenskab. Men i en SUV til over 400.000 plus moms kunne man godt forvente en lidt mere solid og tung køreoplevelse. Sådan lidt offroader-agtigt. Men den oplevelse får man aldrig i Tiguan.

Man kan argumentere for, at den slet ikke er en rigtig SUV efter moderne standarder. Den passer måske bedre til begrebet crossover, som faktisk ikke har det store at gøre uden for alfaltvej.

Bygget til overblik i byen, langtur på asfalt og lidt glat underlag om vinteren egner den sig til alt, hvad en gennemsnitsfamilie kan byde den af daglige udfordringer og en tur i skoven i weekenderne. Men den skal efterlades på p-pladsen, hvor hundesnor, vandrestøvler og mountainbikes tager over.

Men Tiguan er så god, at den er begge dele. For den lette og syntestiske køreoplevelse er meget lig den, man får i en Golf eller en Passat, og det er lidt af en præstation, når man har med en højbenet firehjulstrækker at gøre.

Så forklaringen på fornemmelsen af en meget lettere bil skal nok primært findes i, at VW har gjort det, de har tilstræbt – nemlig at bygge en SUV med køreegenskaber som en premium personbil. En disciplin, tyskerne har mestret fra start.

Med sædet lagt ned bliver bagagerummet på 1775 liter. Foto: Thomas André
Med sædet lagt ned bliver bagagerummet på 1775 liter. Foto: Thomas André
 

Pas på postkassen
Tiguan Allspace er blevet strakt med 21 cm, så der nu er 470 cm mellem nummerpladerne – uanset farven på dem. Og det bliver jo endnu mere påfaldende med den ulidelige lethed, når man tænker på, at den har fået længere mellem akslerne. Fra 2681 mm i Tiguan til 2787 i Tiguan Allspace.

Det betyder en anelse stivere bil i en snæver vending. På papiret er vendediameteren steget fra 11,4 til 11,9 meter, så pas lige på naboens postkasse, når du kører hjemmefra, hvis du er vant til den korte udgave.

På vejen giver den et roligere kørebillede for nu at bruge én af tidens mere irriterende floskler. Med fuldt tryk på offroad-oplevelsen koster det selvfølgelig en smule på agiliteten, men så er vi ude i detaljer, der kun har betydning for entusiasterne - som alligevel køber en Amarok til formålet.

Her er det dog stadig svært ikke at blive imponeret over, at den Golf-agtige undervogn med de forlængede ben klarer sig så fint i terrænet. Det bliver lidt stift til tider, men det er prisen for kompromiset, og asfalten er trods alt det altoverskyggende underlag for de fleste bilejere.

Bag rattet føles Tiguan stadig let og adræt. Foto: Thomas André
Bag rattet føles Tiguan stadig let og adræt. Foto: Thomas André
 

Breder sig
Hvis du er på jagt efter en offroader i traditionel forstand, så er der altså ingen vej udenom alt købe en gammel offroader. Moderne SUV’er som Tiguan er et helt andet sted og breder sig over flere kategorier. Man kunne fristes til at opfinde en MUV – Multi Utility Vehicle for denne type køretøj.

Men kan du ryste tanken om adskillige gearstænger til lavgear og differentialer af dig, så vil du se, at der ikke er nogen som helst fravalg ved at vælge en VW Tiguan Allspace – bortset fra de økonomiske, for den er ikke billig.

Den kører mindst lige så godt – og bedre end – de fleste hatchbacks i mellemklassen. Til det lægger den et ekstremt godt overblik, næsten suveræne terrænegenskaber og en oplevelse af albuerum, man bare ikke får, når kasketten gnubber mod loftet.

VW Tiguan Allspace er ubetydeligt mindre smidig end den korte variant og noget dyrere. Men den ekstra plads vil tiltale de fleste håndværkere, og i det store regnskab betyder det nok mindre. Faktum er, at Tiguan Allspace bare er mere og bedre end Tiguan på næsten alle parametre.

Mest læste
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen