Danske dyr får egen vagtcentral

Dyrenes beskyttelse åbner døgnbemandet telefonlinje som kan skaffe hjælp, hvis man ser et dyr i nød

Nødlidende dyr kan nu få hjælp døgnet rundt, hvis ellers de bliver fundet af mennesker, som har kodet nummeret til Dyrenes Beskyttelses vagtcentral ind på mobilen. (Foto: Colourbox)
Nødlidende dyr kan nu få hjælp døgnet rundt, hvis ellers de bliver fundet af mennesker, som har kodet nummeret til Dyrenes Beskyttelses vagtcentral ind på mobilen. (Foto: Colourbox)

Ligemeget hvad klokken er, når du ser et dyr i nød, så kan du nu få hjælp til at redde det. Dyrenes Beskyttelse lancerer i dag en døgnbemandet vagtcentral, der skaffer hjælp til dyr i nød - døgnet rundt. Man skal bare ringe 1812.

Læs mere hos Dyrenes Beskyttelse

Dyrenes Beskyttelse vil med døgnløsningen sikre, at dyr i nød får den rigtige hjælp så hurtigt som muligt. Ifølge en Gallupundersøgelse, foretaget for foreningen, er der brug for et centralt sted, folk kan henvende sig, mener Dyrenes Beskyttelse.

- Undersøgelsen viser, at godt hver tredje dansker kontakter de forkerte, når de ser, at et dyr er i nød. Er det en opgave for kommunen, Falck, politiet eller noget helt fjerde?, fortæller direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis om baggrunden for at oprette vagtcentralen.

- Ved at oprette Dyrenes Vagtcentral gør Dyrenes Beskyttelse det nu nemt for alle at hjælpe et dyr i nød. Man skal nu blot ringe 1812, så hjælper Dyrenes Beskyttelse med at finde den rigtige løsning, så dyret får hjælp, siger Britta Riis.

Tilkalder hjælp
På Vagtcentralen vil uddannet personale hjælpe med rådgivning eller med at få hjælp ud, hvis man for eksempel har påkørt en hjort klokken 2 om natten og ikke ved, hvad man skal gøre.

- Dyrenes Vagtcentral yder hjælp til alle dyr i nød. Det kan være en svane, der har fået viklet næbbet ind i plastik, dyr, der står på en mark uden vand eller en hund, der er blevet efterladt på en rasteplads, siger Britta Riis.

Hun understreger, at vagtcentralen ikke tager sig af dyr, der har en ejer, medmindre dyret er i nød og ejeren ikke er til at finde.

- Man kan ikke ringe til 1812, hvis familiens hund har brækket benet. Det er en del af det ansvar, der følger med, når man anskaffer sig et dyr, siger Britta Riis.

LÆS OGSÅ: Skal - skal ikke købe hund eller kat

OM DYRENES VAGTCENTRAL

Dyrenes Vagtcentral har telefonnummer 1812.

Vagtcentralen er åben hele døgnet året rundt.

Dyrenes Vagtcentral er en del af Dyrenes Beskyttelses arbejde for at hjælpe dyr i nød.

Dyrenes Vagtcentral er finansieret af Dyrenes Beskyttelse, der er en privatfinansieret organisation.

Hvornår skal du ringe 1812

Ring til Dyrenes Vagtcentral på 1812, hvis et dyr er i nød.

Det kan både være et dyr i akut nød eller et dyr, du ved, der ikke bliver behandlet godt af sin ejer.

Du kan også ringe til 1812 i dagtimerne, hvis du har spørgsmål om pasning og pleje af dyr.

Hvornår skal du ikke ringe 1812

Hvis du ser et dødt dyr i vejkanten, er det ikke en opgave for Dyrenes Vagtcentral. Den, der ejer grunden, som dyret ligger på, har ansvaret for at få det fjernet.

Hvis du ejer et dyr, der er blevet sygt eller på anden vis er kommet til skade, skal du selv betale for dyrlæge, transport og behandling. Det er en del af det ansvar, man påtager sig, når man anskaffer sig et dyr.

Om dyreambulancerne

Når et dyr har brug for akut hjælp, kontakter Dyrenes Beskyttelse Falck, som sender en dyreambulance af sted. Dyrenes Beskyttelse betaler for alle Falcks kørsler med dyreambulancer. I hovedstadsområdet kører Dyrenes Beskyttelses egen dyreambulance.

(Kilde: Dyrenes beskyttelse)

Vis kommentarer
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen