Spørg om løb

null

Pas på under genoptræningen
Hej Christian
For ca. en måned siden fik jeg en mindre forstrækning i baglåret under løbetræning med indlagte små spurter. På grund af smerter fra skaden holdt jeg pause fra løb i ca. tre uger. Her lavede jeg strækøvelser flere gange om dagen, men da jeg begyndte på løbetræningen igen, kom ømheden fra baglåret tilbage. Skal jeg intensivere mine strækøvelser, eller er der andet, jeg skal gøre?

Med venlig hilsen
J.S.

Kære J.S.
Efter en muskelskade begynder kroppen at genopbygge det muskelvæv, som er blevet ødelagt.

I begyndelser af denne helingsfase er vævet meget sårbart, og smerte ved belastning af musklen er kroppens beskyttelsesmekanisme mod yderligere skade. I takt med at vævet heler op, aftager smerten.

At det ikke længere gør ondt ved dagligdags aktiviteter er desværre ikke det samme som, at du er skadefri.

Du må fortsat betragte dig som under genoptræning flere uger efter, smerterne er holdt op. Specifik træning af baglårsmusklerne - med gradvist stigende belastning - er den mest effektive behandling ved den skade, du har.

En fysioterapeut kan lægge et individuelt genoptræningsprogram for dig.

Da vævet altså er meget sårbart i begyndelsen af skadeforløbet, bør du være meget forsigtig med strækøvelser.

Synes du, musklen står konstant opspændt, kan blide strækøvelser maks. et par gange om dagen være med til at dæmpe den følelse.

I løbet af de efterfølgende uger kan intensiteten i udstrækningen øges moderat, men du må på intet tidspunkt lave kraftfulde strækøvelser.

Faktisk bør du reducere mængden af strækøvelser og i stedet fokusere mere på en gradvis styrkelse af baglårsmusklerne.

Med venlig hilsen
Christian

Christian Neergaard
- Christian Neergaard er fysioterapeut og Master i Idræt og Velfærd fra Københavns Universitet. Han har specialiseret sig indenfor behandling af løbeskader og løbestilsanalyser.
- Fysioterapilærer på Fysioterapiuddannelsen i København. Underviser i idrætsfysioterapi og løbestilsanalyse.
- Fysioterapeut for Københavns Universitets Idrætsforening (USG).
- Forfatter til 'Gyldendals Løbebog' (Gyldendal, 2002), redaktør og medforfatter på bogen 'Sportsskader' (Munksgaard, 2008) og skribent for flere tidsskrifter.
- Afholder foredrag om løbeskader og løbestil og er bl.a. tilknyttet Dansk Atletik Forbund som fast foredragsholder.
- Er indehaver af Sundsport.
- Christian Neergaard har været aktiv løber siden 1978.
- Du kan læse mere om Christian Neergaard på sundsport.dk eller kontakte ham på tlf. 22 98 09 18.

Spørg om løb
Skriv til Christian Neergaard
Har du spørgsmål om løb, løbeteknik, løbetøj, løbeskader eller andet, så send dit spørgsmål til Christian Neegaard på mail@sundsport.dk
Husk at skrive 'Løbeskolen' i emnefeltet.

0 kommentarer
Vis kommentarer