Spørg om løb

Skriv til Christian Neergaard og få svar på dine spørgsmål om løb

Har du spørgsmål om løb, løbeteknik, løbetøj, løbeskader eller andet, så send dit spørgsmål til Christian Neegaard på mail@sundsport.dk
Husk at skrive ’Løbeskolen’ i emnefeltet.

Basketball gi’r fodsmerter
Hej Christian

Min 12-årige søn dyrker basketball på sjette år. Han lider af ømme hæle efter kamp og træning, og det er delvis blevet afhjulpet med bedre/stivere såler i skoene og bedre svangstøtte. Men helt væk er det ikke. Han overpronerer ved at dreje tåspidsen indad, når hælen sættes i gulvet/jorden. Er der noget, man kan gøre ved det.

Med venlig hilsen
P.S.

Kære P.S

Irritation af den bageste del af hælbensknoglen er et typisk fænomen hos unge i starten af puberteten. Er smerterne oppe på siderne af hælbenet skyldes det typisk en irritation ved akillessenens tilhæftning nede på hælbenet. Der vil ofte være smerter, når man trykker sammen på begge sider af hælen.

Det vil være en god ide, at kontakte jeres praktiserende læge for at få afdækket problemet. Det primære behandlingstiltag er hvile fra det, der gør ondt.

Vælg sko, der sidder tæt til hælen og giver tilstrækkelig stabilisering i forhold til den overpronation, du nævner. En tynd kile lagt ind under hælen kan evt. tage noget af trækket fra akillessenen.

Basketballtræningen bør reduceres betragteligt i en periode og især undgå voldsomme stød i hælen ved hop og løb. Du kan evt. fokusere på den kaste tekniske del af træningen.

Med venlig hilsen

Christian

Må jeg løbe trods min skade
Jeg er en 38-årig, mandlig løber. For to måneder siden begyndte jeg at få ondt under foden i den bageste del af svangen. Jeg løber normalt fem km tre gange om ugen, men har ikke løbet den sidste måned, da det gør ondt i ca. to dage efter jeg har løbetrænet. I en løbebutik har jeg fået at vide, at jeg falder indad på foden, overpronerer. Hvordan skal jeg forholde mig til skaden – og skal jeg begynde at løbe igen, selvom det gør ondt under og efter træning ?

Med venlig hilsen
G.H.

Kære G.H.

Svangsene-irritation er hyppigt forekommende hos løbere, der har smerter under foden.

Overpronation, hvor du vrikker markant indad i foden under løb, er med til at øge belastningen på svangsenens inderside, som er det sted de fleste har smerter. Du bør derfor vælge løbesko, der minimerer denne overpronation. Svangsenen kan desuden aflastes med en optaping af hele fodbalden som vist på billederne. Du bør desuden lave specifik træning af de muskler, der stabiliserer foden og anklen. Du bør kontakte en fysioterapeut for at få lagt et øvelsesprogram. Når du har udført øvelserne et par uger, kan du forsøge at genoptage løbetræningen. Start med ca. to km løb i almindeligt tempo to gange om ugen. Øg herefter gradvist distancen. Der må ikke være smerter under eller efter løbeturen.



Alternativ træning, der ikke belaster senen, vil være med til at holde din kondition ved lige i den periode, hvor du ikke kan løbetræne.

Hælspore ødelægger min træning
Hej Christian

Jeg er en kvinde på 58, som desværre har fået hælspore i begge hæle - den ene er lidt mere plaget end den anden. I et års tid har jeg stort set ikke kunnet lave mine ellers flittige ’power walks’, som jeg har praktiseret i en del år. Det har kostet en større vægtforøgelse, som jeg er ked af.

Har du mon et godt råd til, hvordan jeg kan få noget ordentlig motion? Helst til fods!

Med venlig hilsen
Y.A.

Kære Y.A.

Da hælsporer er særligt udbredt blandt midaldrende kvinder, er der en vis sandsynlighed for, at det er den skade, du har. For at minimere hælsmerterne ved dine ’power walks’ – gåture i højt tempo og med markant armsving - bør du benytte løbesko, der sidder tæt til hælen, og som har god støddæmpning.

En støddæmpende siliconehæl med en ekstra blød kerne, der, hvor hælsporen sidder, kan også lindre generne. Forsøg evt. med en sportstaping, der samler hælens fedtpude.

På billederne kan du se, hvordan du taper hælen op.

Dine træningsture bør så vidt muligt være på blødt underlag som f.eks. grusstier. Generelt vil motionsformer, der ikke giver stød op gennem kroppen være at foretrække. Svømning og cykling vil være egnede alternativer.

Med venlig hilsen
Christian

0 kommentarer
Vis kommentarer