Løbeskolen: Vælg de rigtige løbesko

Løbeskolen: Tjek din løbestil, før du køber sko. Så du finder de bedste sko til din stil

Forud for skovalget har Lis fået lavet en uddybende løbestils-  analyse hos Christian. En del af undersøgelsen indeholder en digital analyse af føddernes bevægelser ved hjælp af en trådløs censor på foden. (Foto: Kristian Linnemann)
Forud for skovalget har Lis fået lavet en uddybende løbestils- analyse hos Christian. En del af undersøgelsen indeholder en digital analyse af føddernes bevægelser ved hjælp af en trådløs censor på foden. (Foto: Kristian Linnemann)

Står der nye løbesko øverst på julens ønskeseddel, eller skal du bare have udskiftet de gamle, er der nogle helt grundlæggende ting, du skal være opmærksom på.

Løb er meget lidt udstyrskrævende, men du må på ingen måde gå på kompromis med løbeskoene. Lad aldrig prisen afgøre, hvilken sko du vælger!

Din fodtype og løbestil fortæller dig, hvordan du løber. Derfor er det vigtigt, at du får analyseret de to ting, så du kan sikre dig, at skoene opfylder dine individuelle krav til affjedring, stabilitet og bevægelseskontrol. Med den rigtige type sko, nedsætter du risikoen for skader og øger fornøjelsen ved en løbetur.

Løbestil kan overordnet inddeles i tre grupper:
Den neutrale løbestil, hvor du har antydningen af et vrik indad på foden, når du løber.
Overpronationen, hvor du vrikker markant indad på foden.
Supinationen, hvor du løber på ydersiden af foden og har et mindre vrik udad.

Til hver løbestil findes mange forskellige løbesko. Det kan være svært og forvirrende selv at skulle vælge mellem de mange sko. Derfor bør du som grundregel altid købe dine løbesko i en specialbutik, hvor du kan blive videofilmet på løbebånd med løbeskoene på. Det gør dit skovalg betydeligt sikrere.

Har du tidligere været plaget af skader, eller vil du blot have en ekstra grundig analyse, tilbyder enkelte fysioterapeuter også uddybende løbestilsanalyser, hvor vejledning om skovalg kombineres med en undersøgelse af, om du er disponeret for dine skader og gener.

Seks gode råd til skokøb
- Løbesko af god kvalitet har en maksimal levetid på 800-1000 kilometer, eller når hælpartiet begynder at hælde enten indad eller udad.
- Det er din fod, der vælger sko for dig. Det er IKKE skoens udseende, der afgør valget.
- Køb dine sko i en specialforretning og tag dine gamle løbesko med. De kan give ekspedienten informationer om den måde, du løber på.
- Prøv flere par sko. Ud over at opfylde kravene til din løbestil, skal de også være behagelige at have på.
- Skoen skal sidde fast om foden og føles stabil, når du går ned i knæ og vrikker indad og udad på fødderne.
- Dine fødder udvider sig i løbet af dagen. Prøv derfor sko om eftermiddagen og hav dine løbesokker på.

Lis testede sko
Forkerte løbesko kan være en af årsagerne til, at en skade ikke vil forsvinde.

På grund af Lis’ kroniske akillessenebetændelse, er det derfor vigtigt, at hun ikke løber i en forkert type løbesko.

Vi tog hende med i Byman Sport på Østerbro i København, en specialbutik for løbere, hvor hun først løb i sine gamle sko – en antipronationssko - som hun løb tilfredsstillende i. På venstre fod var løbestilen helt neutral, på højre fod en lidt øget pronation.

Derefter blev Lis testet i et par meget fleksible sko for at se, om hun faldt for meget indad på fødderne uden støtte på skoens inderside. Det gjorde Lis – især på højre fod.

Derfor skulle hun tilbage og prøve flere par antipronationssko med god støtte på indersiden. Heldigvis viste det sig, at det optimale skovalg for Lis var den sko, som hun allerede løber i, en Adidas Salvation.

Lav din egen fodtest
Din svang (fodbue) og fodaftryk afslører din løbestil

Sådan gør du:
Lav et vådt fodaftryk på gulvet og se, hvor stort aftrykket er.

Sådan læser du aftrykket:
- Er din fodbue affladet, og vrikker din ankel markant indad, når du løber, overpronerer du. Ved et fodaftryk vil en stor del af fodens inderside kunne ses.
- Har du en jævnt afrundet fodbue, og står din ankel lige eller kun med et beskedent vrik indad, har du en neutral løbestil. Kun et smalt aftryk forbinder hæl og forfods aftryk.
- En markant stejl fodbue og en løbestil, hvor du vrikker udad på anklen, i stedet for indad, placerer dig som supinationsløber. Der er kun aftryk af hæl og forfod, men ikke af den midterste del af foden.

Christian Neergaard
- Christian Neergaard er fysioterapeut og Master i Idræt og Velfærd fra Københavns Universitet. Han har specialiseret sig indenfor behandling af løbeskader og løbestilsanalyser.
- Fysioterapilærer på Fysioterapiuddannelsen i København. Underviser i idrætsfysioterapi og løbestilsanalyse.
- Fysioterapeut for Københavns Universitets Idrætsforening (USG).
- Forfatter til 'Gyldendals Løbebog' (Gyldendal, 2002), redaktør og medforfatter på bogen 'Sportsskader' (Munksgaard, 2008) og skribent for flere tidsskrifter.
- Afholder foredrag om løbeskader og løbestil og er bl.a. tilknyttet Dansk Atletik Forbund som fast foredragsholder.
- Er indehaver af Sundsport.
- Christian Neergaard har været aktiv løber siden 1978.
- Du kan læse mere om Christian Neergaard på sundsport.dk eller kontakte ham på tlf. 22 98 09 18.

1 af 4 Lis testes på løbebånd med flere forskellige løbesko. (Foto: Kristian Linnemann)
2 af 4 Der er adskillige sko at vælge mellem indenfor den type, som Lis' løbestil kræver. Her drøfter Lis og Christian fordele og ulemper ved de enkelte sko. (Foto: Kristian Linnemann)
3 af 4 Udskrift af Lis' løbestil med det digitale analysesystem, Achillex. Her ses en let øget og hurtig pronation - et vrik indad - på højre fod, men et helt neutralt forløb på venstre fod, som Lis ellers har problemer med. (Foto: Kristian Linnemann)
4 af 4 Forud for skovalget har Lis fået lavet en uddybende løbestils- analyse hos Christian. En del af undersøgelsen indeholder en digital analyse af føddernes bevægelser ved hjælp af en trådløs censor på foden. (Foto: Kristian Linnemann)
0 kommentarer
Vis kommentarer