På vej mod 21,1 km: Åbenbaringen

Hvorfor skal det være så skidt at motionere på et løbebånd?

Det har været begrænset med løbetid for mit vedkommende den forgangne uge.

Netop som jeg lørdag havde smidt forrige indlæg på hjemmesiden, tog jeg skoene på og løb en tur. Da jeg efterfølgende kom hjem, begyndte en tiltagende smerte under højre fod. Og den har faktisk generet mig lige siden. Først i dag har jeg været af sted uden at kunne mærke noget.

Jeg er fra landet og af den opfattelse at sådan noget nok går væk af sig selv. Der er da i hvert fald ingen grund til at søge læge for sådan noget pjat. Min salige farmor ville have sagt, at det skulle løbes væk. Det sagde hun om mange ting.

Så det forsøgte jeg først på ugen. Af sted med mig og ignorere stikken, prikken, svie og smerte i den højre fod. Det gik helt galt. Jeg luntede i fem minutter, så fik jeg øje på en bænk, som jeg smågrædende faldt over, så en aldrende mand forskrækket måtte vige.

En lækker omgang løbebånd
Et humpende kvarter senere var jeg hjemme velvidende, at der åbenbart er ting, man ikke løber væk. Det her var ét af de sår, som tiden skulle læge. Og det gjorde den.

Det er fedt at løbe med foråret pumpende ud af højttalerne. Fuglekvidder, grønt og gult über alles og lune vinde fra syd. I går var det regnvejr, så jeg sked på naturen og gik i træningscenter.

Og jeg skal da hilse og sige, at det var en lækker omgang. Ja, vel næsten en åbenbaring.

For nogle år siden snublede jeg en anelse klodset – indrømmet – da jeg forsøgte mig på et løbebånd. Siden har det martret mit sind, hvorfor jeg havde besluttet mig for, at jeg ville prøve igen.

Og det gik. Faktisk over al forventning. Jeg har i skrivende stund svært ved at undertrykke min glæde over dette apparat.

Ja ja, I know. Der er hverken forårssol, fuglefløjt eller grønne buske at glo på. Højest en mellemkvabset og storsvedende mand på båndet ved siden af. Han hedder vist i øvrigt Preben. Omvendt har jeg fuldstændig styr på tempoet og tiden, hvilket faktisk er rart i min nuværende situation, hvor det handler om at holde sig kørende i 20-25 minutter, som Dorte Vibjerg prædiker.

Jeg har hørt meget negativt om løbebåndet gennem årene. At det er trist og forudsigeligt. At man af gode grunde ikke kan vælge en bestemt rute og aldrig føler, at man kommer nogle steder.

Tempoet ligegyldigt
Sådan har jeg det slet ikke. Og jeg kunne passende kombinere besøget med en perlerække – eller række – at Rihannas største hits på storskærmen. Jeg valgte så at proppe noget Kings of Leon/Birthe Kjær/L.O.C./Guns ’N’ Roses i ørerne og nøjedes med det visuelle i Rihannas videoer. Det gik lige.

Og så luntede jeg af sted i beskedent tempo, til det digitale ur foran mig blinkede på 25 minutter.

De sidste fem minutter var noget nær overlevelse. Mine lår syrede til, min lægge blev hårde som sten og pulsen var næsten i maksimum gennem hele turen. Men igen: Jeg er ikke for fin til at moderere tempoet, hvis det er ved at gå helt amok i kroppen på mig.

Så hellere skrue lidt ned i stedet for at stoppe. Endnu et godt råd fra Sparta-træner Vibjerg. Væn dig til tiden, du skal løbe i frem for distancen. Hellere tøffe derudaf i 25 minutter end at skulle forcere og løbe fire eller fem kilometer, inden du stopper.

Næste uge er det blevet maj, og så fordrer planen faktisk, at der skal skrues lidt op for intensiteten.

Liiiidt spændende… God weekend og løbetur!

DERFOR halvmaraton:

Ekstrabladet.dk's journalist er blevet opfordret til at løbe Powerade København Halvmaraton 9. september. Formen har fra starten været skidt, så der er noget, der skal arbejdes med.

Du kan fredag efter fredag følge lidelserne kombineret med gode råd og tips fra udstyr over kost og ernæring til psykologi og meget andet i bloggen her på ekstrabladet.dk.

Dorte Vibjerg om april: Det er vigtigt i den første måned bare at komme ud og løbe stille og roligt.

Det vil gå langsomt med forbedringer, men efter to uger kan man lige pludselig mærke at benene bliver lettere og lystrer.

I denne periode skal man løbe uden at blive forpustet - du skal bare holde dig i gang - kroppen skal blive vant til bevægelserne, så muskler og led ikke bliver ømme.

Nogle laver strækøvelser efter træningen - det synes jeg ikke er sjovt, så det springer jeg over. Det vigtigste er at bevare lysten til at komme ud at løbe.

Mængde: 1-2 gange om ugen á 25-30 minutters varighed. Svarende til 4-5 km.

Forvent, at der i maj skal løbes en gang mere om ugen. Og distancen må gerne svinge op til mellem fem og syv km.

Fakta om selve løbet: Powerade København Halvmaraton afvikles 9. september på en trafikafspærret rute i det indre København. Og byder på en 500 meters opløbsstrækning på et Øster Allé klædt på til fest. I år med mere underholdning, musik og opbakning undervejs.

En trafikafspærret rute vil betyde ændringer af trafikken i det indre København, men omlægningerne er nøje planlagt, så de giver færrest mulige gener for byens borgere. I ugen op til løbet, gøres der en ekstra indsats, for at gøre opmærksom på disse ændringer.

Prisen for at deltage er 280 kr. Tilmelding er muligt på tilmelding.sparta.dk. Find mere info på kobenhavnhalvmaraton.dk.

Sparta har arrangeret Powerade København Halvmaraton i indre København siden 2010, hvor 5.764 løbere deltog. Løbet afvikles i samarbejde med iFORM og Aktivtræning. Løbets hovedsponsor er Powerade.

Løbsrekord kvinder: Maris Sig Møller, AGF, DK - 1:15:56 (2011)
Løbsrekord herrer: Martin Parkhøi Sparta, DK - 1:07:42 (2010)

0 kommentarer
Vis kommentarer