Spis dig slank: Her er maden med minus kalorier

Du kan få flad mave og en markeret krop, ved at spise klogt. Hemmeligheden er grove grøntsager - og godt med chili

Der kan være en meget god forklaring på Chili-Klaus' slanke figur - chili øger forbrændingen og giver minus på kaloriekontoen (Foto: Chili-Klaus).
Der kan være en meget god forklaring på Chili-Klaus' slanke figur - chili øger forbrændingen og giver minus på kaloriekontoen (Foto: Chili-Klaus).

Spis dig tynd. Det lyder som et tvivlsomt salgstrick fra en af internettets selvudnævnte kostguroer. Men er ikke desto mindre er det virkelighed.

I naturen findes der nemlig og grøntsager, som både er sundere og mere effektive end dyrtkøbte pulverkure og slankepiller.

- Man kan tale om minuskalorier ved stærk chili og peberrod. Potentielt kunne man også forestille sig ingefær giver minus på kaloriekontoen, siger kostekspert Martin Kreutzer.

Se også: Danskerne køber sig fattige i dyr protein

Imidlertid bliver det nok for de fleste moderate chili-spisere temmeligt ulideligt, hvis man i slankeperioder alene sætter sin lid chili og peberrod. Der findes dog også en del fiberrige grøntsager, der indeholder meget få kalorier, men er mere spiselige.

Kreutzer fortæller, der er omkring 14 kalorier i 100 gram agurk, mens der i de fleste salattyper er under 20 kalorier per 100 gram. Imidlertid koster det også energi for kroppen at nedbryde og optage de kalorielette grøntsager. Det betyder, at energiregnskabet nærmer sig nul:

- Der er ingen tvivl om, at lavkaloriegrøntsager, hvor der er mange kostfibre i, ligger tæt på nul. Især hvis man holder energiindholdet op mod arbejdet med at nedbryde dem.

- Når man tager en voksent menneskes behov på 2000 kalorier, så skal der spises en del agurk, før det er dækket, siger Martin Kreutzer.

Se også: En flot krop er det vigtigste for kvinders livsglæde

De fleste har nok svært med at forlige sig med et måltid, hvor hovedingrediensen er agurk. Men kosteksperten oplyser, der heldigvis også findes andre grøntsager med få kalorier, der mætter godt.

- Rødkål mætter bedre end en agurk og indeholder også ganske få kalorier. En radisse ligger også lavt, og den har æteriske olier, der mætter. Squash ligger også utroligt lavt, siger Martin Kreutzer.

Se også: Sandheden om proteiner: Skyr eller skør

Han fortæller, man godt kan undgå ubehagelige slankekure, hvor man skal sulte sig for at smide ekstra vægt. Den mest effektive måde er at skrue op for grøntsagerne og spise magert kød:

- Hvis jeg skal anbefale et fedtfattigt måltid, så skal man skrue gevaldigt op for de grove grøntsager, fjerne stivelseskilderne som pasta og ris og spise magert kød, eksempelvis kyllingebryst.

- Hvis man laver den sammensætning, så har man en ret der vejer 4-500 gram og indeholder 200 kalorier. Det er altid grøntsagerne, man skal bruge til at skabe fylde, mens kødet kan bruges til at give mæthed, siger Martin Kreutzer.

0 kommentarer
Vis kommentarer