Sådan forbereder du dig mentalt til maraton

Ved at forberede sig mentalt til maraton kan man udholde mere smerte. Det giver en bedre løbsoplevelse og forebygger, at man må give op, fortæller dansk eliteløber

Et maraton slider både på kroppen og psyken - derfor er det vigtigt at forberede sig mentalt (Foto: Jens Dresling).
Et maraton slider både på kroppen og psyken - derfor er det vigtigt at forberede sig mentalt (Foto: Jens Dresling).

Søndag den 26. april er en af årets største maratondage. Her afvikles der både London Marathon og Hamburg Marathon, to løb der tilsammen har deltagelse af tusindvis af tilrejsende danske maratonløbere.

Mens kondition og udholdenhed er blevet trænet på løbeturene, så glemmer mange den mentale forberedelse til løbet. Det er ifølge Lars Budolfsen, 34, en af Danmarks hurtigste maratonløbere, en fejl.

Fedtforbrændingen, der sker under roligt løb, er central i Hechmanns træning (Privatfoto). Motion - Brug ikke - 24. apr. 2015 - kl. 12:30 Løbebloggen: Langsomt løb skal få mig under 2.30 på maraton

- Det er vigtigt, at man inden løbet tænker de forskellige etaper af løbet i gennem. Det er sådan, man får opbygget den mentale ballast til at kunne modstå den modgang, du alt andet end lige vil møde. Er du ikke forberedt på smerte og modgang, risikerer du at måtte give op, når den rammer, siger han og fortsætter:

- Ved at skære løbet over i mindre bidder, kan du håndtere det lidt ad gangen, så det ikke er hele løbet du skal overskue på en gang.

Motion - Brug ikke - 16. apr. 2015 - kl. 21:23 TV: Her er de hurtigste, sundeste og mest hårdføre løbesko

Han fortæller, at maratonløbet både rummer mentale og fysiske udfordringer, man skal kunne håndtere.

- Et maraton er mentalt hårdt i starten, fordi der efter fem kilometer stadig er over 37 kilometer hjem. Efter 30 kilometer begynder det for alvor at blive fysisk hårdt, men mentalt lettere, fordi du har kortere hjem. Det er forskellige faser i løbet, du skal kunne håndtere. Den mentale forberedelse kunne være, at man på de første 10-15 kilometer skal forsøge at nyde løbet og overskuddet. De næste 10-15 kilometer handler det om at ramme tempoet og forberede sig på den smerte, der ofte rammer, efter man har rundet den halve maraton.

- På en maraton skal man løbe med overskud de første 20-25 kilometer. Jeg synes omkring 10-15 kilometer til mål, der begynder jeg at kunne overskue det. Der tænker jeg, ‘nu er der det tilbage, som svarer til min træningstur derhjemme. Det er ikke så langt’.

Topløberen Henrik Them, der her ses på en træningstur i Bagsvær, bliver trænet af Claus Hechmann. Them har løbet 2.16.06 på maraton - den hurtigste maratontid i Danmark siden 1996 (Foto: Jacob Ehrbahn). Motion - Brug ikke - 17. apr. 2015 - kl. 19:07 TV: Derfor bliver du hurtigere af at løbe langsommere

Lars, der har en maratonrekord på 2.17.36, får brug for sin mentale forberedelse i weekenden, hvor han står på startstregen til Hamborg Marathon. Hans målsætning er nemlig ambitiøs.

- Mit mål er at komme under 2.16. Det internationale OL-krav er 2.17. Det danske krav, der plejer at være lidt strammere, er ikke offentliggjort endnu. Kommer jeg under 2.16, er jeg lykkelig.

Interaktivt element

kommentarer
Vis kommentarer
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen