Ryanair-direktør: Skru ned SAS

Europæiske luftfartsselskaber scorer kassen på alt for høje brændstoftillæg, mener Michael O'Leary, direktør for lavprisselskabet Ryanair

Brændstoftillægget blev sat op, da oliepriserne steg. Men det forsvandt ikke, da olien faldt i pris igen, lyder kritikken. (Foto: Colourbox)
Brændstoftillægget blev sat op, da oliepriserne steg. Men det forsvandt ikke, da olien faldt i pris igen, lyder kritikken. (Foto: Colourbox)

Luftfartsselskaberne var ikke sene til at reagere på stigende oliepriser med ekstra gebyrer til kunderne - men de er ikke så hurtige på aftrækkeren, når olieprisen falder. Det mener Michael O'Leary, direktør for lavprisselskabet Ryanair.

Han angriber de europæiske luftfartsselskaber for at score kassen på alt for høje brændstoftillæg, efter prisen på en tønde olie er faldet drastisk på det seneste. Olieprisen er halveret fra 146 dollar til under 60 dollar, og O'Leary langer ud efter SAS for ikke at skrue tilsvarende ned for brændstoftillægget.

Det skandinaviske luftfartsselskab har sænket tillægget på internationale ruter fra 15 til 10 euro, og på indenrigsflyvninger er prisen faldet tre euro, men det svarer ikke til de reelle fald i oliepriserne, mener han.

- Disse tal taler for sig selv. SAS bruger de ublu brændstoftillæg til at rippe sine passagerer. SAS' faldende passagertal viser, at selskabets ubegrundede brændstoftillæg straks bør ophæves, som en naturlig konsekvens af det seneste olieprisfald på 50 procent, siger Ryanair-direktøren.

Han takker egentlig de andre selskaber for deres tillæg, som han mener, vil betyde kraftig vækst for Ryanair i den kommende tid. Lavprisselskabet selv opkræver ikke brændstoftillæg, lyder det fra direktøren.

0 kommentarer
Vis kommentarer