Sterling-kunder har krav på penge

Rigtig mange rejseglade danskere har fået deres ferie ødelagt efter Sterlings krak i sidste uge. Men ikke alle pengene for flybilletterne er tabt, og derfor bør kunderne gøre krav

Sterling er i gang med at sælge ud af fly og andre værdier, så kreditorerne kan få deres penge. (Foto: Sterling)
Sterling er i gang med at sælge ud af fly og andre værdier, så kreditorerne kan få deres penge. (Foto: Sterling)

Billige flybilletter har lokket mange danskere til at flyve med Sterling. Men som en hel del rejseglade danske fik at føle i sidste uge, da flyselskabet krakkede, så kan det være dyrt at rejse billigt. Pengene for flybilletten er nemlig tabt, hvis man ikke har bestilt hotelovernatninger sammen med flyrejsen.

Men ifølge Forbrugerrådet har Sterling-kunder som minimum krav på at få refunderet den del af billettens pris, som udgør skatter og afgifter. Et krav som chefkonsulent i Forbrugerrådet, Benedicte Federspiel, mener, at alle Sterling-kunder bør rejse.

Rejs kravet
- I følge reglerne skal kunderne have deres penge for skatter og afgifter tilbage. Hvis ikke man rejser kravet som en helt almindelig kreditor, så får man i hvert tilfælde ikke noget, siger hun til ekstrabladet.dk.

Om man får noget ud at sit krav, kan Benedicte Federspiel slet ikke sige noget om. Og boet efter Sterling vil tidligst være gjort op om nogle måneder.

- Til den tid kan det jo vise sig, at pengene til skatter og afgifter er gået til at købe brændstof for. Men måske er man heldig og får et par procent af pengene tilbage, siger chefkonsulenten.

Samlet krav ingen fordel
En række uheldige Sterling-kunder talte i sidste uge om at samle deres krav mod flyselskabet. Men det er ingen fordel, understreger Benedicte Federspiel.

- Det bliver noget rod, at gøre det på den måde. Hver enkelt kunde er en selvstændig kreditor, der bliver vurderet, og det hjælper ikke samle kravet. Konkursboet kan nemlig kun udbetale penge til den, der har kravet, forklare hun.

0 kommentarer
Vis kommentarer