18 år efter Øresundsbroen: Nu vil man bygge en ny tunnel

Danske og svenske myndigheder er gået i gang med at undersøge mulighederne for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsinborg

Til at begynde med undersøger man både muligheden for en vejforbindelse og en kombineret tog- og vejforbindelse mellem Danmark og Sverige. Foto: Peter Hove Olesen
Til at begynde med undersøger man både muligheden for en vejforbindelse og en kombineret tog- og vejforbindelse mellem Danmark og Sverige. Foto: Peter Hove Olesen

Det er ikke nemt at være færgefascineret i Danmark. Først mistede vi Storebæltsfærgerne, så Flyvebådene på Øresund og i disse år er der igen opsejling til brobyggeri over Fermern Bælt og sågar Kattegat, der gør fremtiden usikker for færgerne i disse farvande.

Men det stopper tilsyneladende ikke her. For 1. juli gik danske og svenske myndigheder officielt i gang med at undersøge mulighederne for en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsinborg.

Det skriver FDM.

Forbindelsen, der længe har været et svensk ønske, skal aflaste Øresundsbroen og gøre det nemmere at komme frem og tilbage mellem de to byer.

To muligheder er i spil
Selv om det i dag er muligt at tage broen fra Amager til Malmø, så er der ifølge bilistorganisationen stadig så mange bilister, der vælger færgen, at de kan sejle hvert kvarter.

Publikummet for en fast forbindelse ser altså umiddelbart ud til at være der, og myndighederne skal derfor til en start se på, om det giver mest mening at etablere en vejforbindelse alene eller kombinere den med en tunnel til tog.

Ind til videre er der dog ikke lagt op til, at de to forbindelser skal ligge samme sted. Ifølge FDM er man foreløbigt gået i gang med at undersøge muligheden for at lægge vejforbindelsen syd for Helsingør, mens toget skal kunne køre fra Helsingør til Helsingborg.

De to tunneler vil i denne udformning blive henholdsvis otte og seks kilometer lange. Vejtunnelen vil dermed blive dobbelt så lang som den mellem Amager og Peberholm, mens baneforbindelsen vil blive to kilometer kortere, end vi kender det fra Storebælt.

Se også: Storbritannien vil gøre ladestik til elbiler obligatorisk i nye huse

Undersøgelsen er klar i 2020
I lighed med broerne over Øresund og Storebælt skal byggeriet finansieres af brugerne, og forbindelsen ser umiddelbart ud til at få positiv effekt for samfundsøkonomien.

Det er dog også en af de ting, som myndighederne nu skal have undersøgt til bunds sammen med en mulig pris for den faste forbindelse. Undersøgelsesarbejdet skal ifølge FDM være færdigt i 2020.

Ind til da må danske færgeentusiaster sørge for at nyde, at der stadig findes en vandvej på sundet - og måske endda tage en tur med den endnu urørte Hundested-Rørvig færge.

Men gør det ikke for ofte. Ellers kan det være, de kommer og bygger en fast forbindelse.

Se også: Dækgigant vil lave miljørigtige dæk af træ

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen