181 km vej opgraderes: Her må du snart køre hurtigere

En række landeveje og motorveje skal nu gøres klar til højere tilladt hastighed

Inden hastighedsgrænsen kan øges skal vejstrækningerne blandt andet have forlænget og opdateret autoværnet. Arkivfoto: Peter Hove Olesen
Inden hastighedsgrænsen kan øges skal vejstrækningerne blandt andet have forlænget og opdateret autoværnet. Arkivfoto: Peter Hove Olesen

Det kan være farligt og i sidste ende give en bøde, hvis det bliver opdaget, men de færreste bilister kan alligevel se sig fri for det: At have ladt bilen snige sig op på 90 km/t. på en mennesketom landevej.

Netop denne forseelse vil i dag resultere i et blitz, hvis ruten går forbi en fotovogn, men sådan bliver det ikke ved med at være. I forbindelse med finanslovsaftalen for 2018 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti at øge hastigheden, hvor det er muligt, og det begynder Vejdirektoratet nu at gøre klar til.

I alt 181 kilometer lande- og motorvej skal have nye hastighedsgrænser på henholdsvis 90 og 120 km/t., men inden da skal strækningerne have en overhaling.

- Vi øger mobiliteten, hvor det er forsvarligt, så folk kan komme hurtigere frem. Det er både til glæde for dem selv og for samfundet. Jeg tror desuden, at hastigheder, der virker logiske, og som er forsvarlige for trafiksikkerheden, er nemmere at overholde end hastighedsgrænser, der virker ulogiske, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Derfor gør vi nu nogle udvalgte veje klar til en højere hastighedsgrænse ved at indføre en række trafiksikkerhedsforbedrende tiltag.

120 km/t. til november
Det er især på landevejen, vi i fremtiden vil kunne trykke lidt ekstra på gaspedalen og stadig holde os inden for loven: 17 strækninger på i alt 150 kilometer landevej i særligt Jylland får den nye hastighedsgrænse.

Derudover sættes hastigheden op til 120 km/t. på 31 kilometer motorvej. De fordeler sig på fire strækninger: Ved Skærup mellem Vejle og Fredericia, på Holbækmotorvejen, Østjyske Motorvej lige syd for Aarhus og på Aarhus Syd Motorvejen.

Det er alle vejstrækninger, som tidligere er blevet vurderet til ikke at egne sig til hastighedsgrænsen på 130 km/t.

De fire stykker motorvej skal da også først udstyres med rumleriller mod midterrabatten, beplantning skal fjernes og så skal vejens sikkerhedzone udvides fra 9 til 10 meter ved at forlænge autoværnet og påsætte påkørselsdæmpere på eksisterende værn.

Vejdirektoratet forventer, at det allerede i november i år vil være muligt på at køre 120 km/t. på forsvarlig vis på strækningerne.

Illustration: Vejdirektoratet
Illustration: Vejdirektoratet

Se også: Glem kontanter: Nu kan du betale for taxaen ved at synge på turen

Landeveje kræver mere arbejde
Helt så hurtigt går det ikke med landevejene, der først forventes at være klar til den nye hastighedsgrænse i 2020.

Det skyldes, at vejene kræver en noget større opdatering. Her skal blandt andet laves bedre plads til cyklister, rumleruller i midten af vejen og ved kantlinjen, fjernes beplantning og genstande, der kan farlige at påkøre og opsættes autoværn.

Kørebanerne skal desuden have en særlig afmærkning, hvor 90-zonerne slutter.

På lidt længere sigt vil hastighedsgrænsen desuden blive hævet til 130 km/t. på flere motorvejsstrækninger, end det er tilfældet i dag. Det er også en del af finanslovsaftalen, men de pågældende veje vil først være klar til den nye hastighed i 2021.

Se også: Så meget distraherer håndfrie systemer i bilen

87 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere