20 år efter massiv modstand: 13 km lang 'pengemaskine' fylder rundt

Broen, der begyndte sit liv i modvind og tog livet af en færgeforbindelse, er 20 år efter blevet en milliardforretning, der sætter rekord efter rekord

På torsdag 14. juni er det Storebæltsbroens 20 års fødselsdag, og på lørdag forventer man, at køretøj nummer 200 million kører over broen. Arkivfoto: Simon Fals
På torsdag 14. juni er det Storebæltsbroens 20 års fødselsdag, og på lørdag forventer man, at køretøj nummer 200 million kører over broen. Arkivfoto: Simon Fals

27. Så mange gange kan man nå at sige 'dumme bro', fra man kører under den første pylon, til man når den næste på Storebæltsbroen, hvis vi antager, at man kører 110 km/t. og bruger to sekunder på at sige det.

Det er dog sandsynligvis de færreste bilister, der gør det i dag, selv om 57 procent af danskerne i 1989 erklærede sig modstandere af broforbindelsen mellem Fyn og Sjælland i en meningsmåling.

Torsdag fylder broen 20 år, og siden den stod færdig i 1998 har snart 200 millioner køretøjer passeret broen. De seneste år er der tilmed sat talrige rekorder for antallet af køretøjer, der passerer den 13,4 kilometer lange bro, og sidste år nåede tallet helt op på 12,8 millioner biler - en stigning på tre procent i forhold til året før.

Pris til diskussion
Noget tyder altså på, at danskerne trods alt har taget broen til sig. Det ændrer dog ikke ved, at prisen for at tage turen over broen alle årene har været genstand for debat.

Storebæltsbroen er ofte blevet kaldt en pengemaskine for staten, og det er ikke ligefrem blevet et mindre brugt øgenavn af, at broen har oplevet så meget succes i sit 20-årige liv.

Men selv om forbindelsen mellem Fyn og Sjælland sætter rekord på rekord, går der mange år endnu, før gælden er betalt ud. Og meget tyder på, det aldrig bliver helt gratis at krydse Storebælt.

Broen kostede oprindeligt 21,4 milliarder kroner at bygge i 1988-priser. Efter de første 10 gode år forudsagde man derfor ifølge DR, at gælden ville være betalt efter yderligere 15 år - altså allerede i 2023.

Gælden forlænges
Året efter 10 års jubilæet vedtog Folketinget dog at trække yderligere 9 milliarder kroner ud af broen til andre infrastrukturprojekter. Det forlængede samtidig afbetalingsperioden betragteligt.

I 2017 - efter endnu flere gode år - forudsagde Sund & Bælts økonomidirektør, Mogens Hansen, derfor i Jyllands-Posten, at broen først ville være gældsfri i 2028.

Det holdt ikke længe. Kort efter blev et flertal i Folketinget nemlig enige om at sætte priserne på at krydse Storebæltsbroen gradvist ned, så det i 2021 vil blive 25 procent billigere at krydse broen end i 2017.

Kører man i en almindelig personbil, kan man altså se frem til at skulle betale 60 kroner mindre for at køre fra Fyn til Sjælland. Til gengæld må man så leve med tanken om, at gælden ifølge en prognose i Berlingske fra slutningen af marts ikke er betalt ud før 2036.

Se også: Nye miljøkrav presser bilgigant til at stoppe produktionen

Femern står i vejen
Hvis vi antager, at gælden rent faktisk er væk i 2036, så er det dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at bulldozerne køres i stilling til at pille betalingsanlæggene ned.

Ifølge et interview med afdelingschef i FDM, Torben Kudsk, i Jyllands-Posten, skyldes det to ting: Dels, at der fortsat vil være brug for penge til at vedligeholde broen, og dels den kommende Femern-forbindelse.

Den nye forbindelse vil i lighed med Storebæltsbroen blive en betalingsvej, der skal konkurrere med Storebælt om de bilister, der skal til og fra Sjælland og Lolland-Falster.

Hvis Storebælt med ét slag blev et gratis alternativ, kunne man derfor frygte, at mange ville vælge denne vej frem for Femern.

Se også: Audis nye drømmebil er både sporty og buttet

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen