36.000 danskere har talt: Her er vores foretrukne bilmærke

Danskernes foretrukne bilmærke er fra Tyskland og har hovedsæde i München. Igen

BMW giver smil på læben hos ejerne, men der er dog fortsat steder, hvor producenten kan oppe sig, viser en ny undersøgelse. Arkivfoto: Christian Schacht
BMW giver smil på læben hos ejerne, men der er dog fortsat steder, hvor producenten kan oppe sig, viser en ny undersøgelse. Arkivfoto: Christian Schacht

Køb en BMW, og der er gode chancer for, at du bliver en glad og velfornøjet bilejer.

Det tyske bilmærke har nemlig indtaget førstepladsen i FDM’s årlige AutoIndex-undersøgelse, hvor cirka 36.000 danske bilejere har svaret på 120 spørgsmål om deres bil. Det er syvende gang i træk, BMW-ejerne stemmer deres bilmærke til tops.

På de efterfølgende placeringer finder man Volvo, Mercedes-Benz, Audi og Toyota.

- Det er ikke så overraskende, at BMW vinder AutoIndex igen, for de har gode biler og ekstremt loyale kunder, siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør i FDM, i en pressemeddelelse.

Han fortsætter:

- Bilmærket er dog ikke helt i top, når det gælder bilejernes tilfredshed med forhandlerne og værkstederne, men det rækker alligevel til en samlet førsteplads.

Se også: Kendt dansk komikers gamle muskelbil er sat til salg

Seat springet højt
Undersøgelsen har blandt andet spurgt de mange danske bilejere, hvor de har købt deres bil, hvor de får den repareret - og hvor tilfredse på en skala fra 1 til 7 de er med den service, de har fået leveret.

Herefter er svarene blevet omregnet til et indeks med mulighed for op til 1000 point, hvor det altså er tyske BMW, der med 905 point scorer højest.

Undersøgelsen viser samtidig, at vi er blevet mere tilfredse med vores biler. Ud af de 21 bilmærker, der indgår i undersøgelsen, er kun tre gået tilbage i tilfredshedsindekset. Omsættes den stigende bilglæde til tal, er tilfredsheden steget med 0,7 procent i forhold til sidste år.

Årets højdespringer er Seat, der udskifter sidste års 20. plads med en placering som nr. 11 og en forbedret score på 2,8 procent.

- Det er svært at komme med en direkte årsag til Seats fremgang, men bilmærket har oplevet stor medvind på det seneste og er blandt andet kåret som Årets Bil i Danmark 2018 med den nye Arona. Det er givetvis en del af forklaringen, siger Søren W. Rasmussen fra FDM.

Se danskernes rangering af de mest populære bilmærker herunder:

AutoIndex 2018

  1. BMW: 905 point (+0,2 pct.)
  2. Volvo: 897 point (+1,5 pct.)
  3. Mercedes-Benz: 888 point (-0,3 pct.)
  4. Audi: 881 point (+1,1 pct.)
  5. Toyota: 879 point (+0,5 pct.)
  6. Honda: 865 point (+1,6 pct.)
  7. Skoda: 857 point (+1,2 pct.)
  8. Volkswagen: 857 point (+0,9 pct.)
  9. Mazda: 846 point (+0,4 pct.)
  10. Suzuki: 843 point (+0,9 pct.)
  11. Seat: 836 point (+2,8 pct.)
  12. Nissan: 835 point (+0,5 pct.)
  13. Hyundai: 832 point (+1,3 pct.)
  14. Ford: 831 point (+0,2 pct.)
  15. Opel: 829 point (uændret)
  16. Kia: 827 point (+0,6 pct.)
  17. Peugeot: 826 point (+0,7 pct.)
  18. Citroën: 825 point (uændret)
  19. Renault: 813 point (-0,3 pct.)
  20. Mitsubishi: 809 point (+0,6 pct.)
  21. Fiat: 797 point (-0,8 pct.)

Skemaet viser danske bilejeres samlede vurdering af deres bilmærke på en skala, der kører op til 1000 indekspoint. Parentesen angiver den procentvise udvikling i forhold til sidste års måling.

Kilde: FDM

Se også: Hvem prøver du at imponere? Denne effekt har en lækker bil på kvinder

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:David Attardo
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen