Afsløret: Fiat fusker med forureningen

Ifølge tyske medier er italiensk-amerikanske Fiat kommet i de tyske myndigheders søgelys, fordi en test af Fiat 500X har afsløret, at de antiforurenende systemer i bilen slår fra efter 22 minutter

Tyske myndigheder har nu opdaget, at de systemer, der skal mindske forureningen i en Fiat 500X, slår fra efter 22 minutter. (Foto: Crudmucosa/Flickr)
Tyske myndigheder har nu opdaget, at de systemer, der skal mindske forureningen i en Fiat 500X, slår fra efter 22 minutter. (Foto: Crudmucosa/Flickr)

Sidste år kom Volkswagen i stormende modvind, da det kom frem, at bilgiganten havde manipuleret i test for udledning af blandt andet NOx-gasser ved hjælp af software, de havde installeret i millioner af biler.

Men den tyske bilkoncern er tilsyneladende ikke de eneste, som har fusket med miljøtest.

Afstanden mellem akslerne er øget markant, mens frihøjden er sænket. Det giver gode og stabile køreegenskaber i den nye Tiguan. (Foto: PR) Bilanmeldelser Ny VW SUV får gedigen overhaling

I sidste uge indrømmede nemlig også Mitsubishi og partneren Nissan, at de har manipuleret med brændstofeffektiviteten i flere af koncernens biler, som sælges på det japanske marked.

Og nu ser det ud til, at italiensk-amerikanske Fiat-Chrysler Automobiles også har fiflet med tallene, skriver Autocar.co.uk.

Minder om VW-skandale
Ifølge den anerkendte tyske avis Bild am Sonntag har de tyske myndigheder nemlig angiveligt opdaget, at flere Fiat-biler kun havde de antiforurenende systemer aktive i 22 minutter.

Og hvorfor så lige 22 minutter, tænker du sikkert.

Svaret synes umiddelbart oplagt, hvis man er bekendt med længden på de efterhånden berygtede miljøtest. De tager nemlig typisk en 20 minutters tid.

Biler FDM: Ny bilskandale berører ikke danske bilejere

Det forklarer, hvorfor bilerne hidtil er blevet miljøgodkendt verden over.

Ifølge det tyske medie har myndighederne fundet ’fejlen’ i en Fiat 500X, men der er endnu ikke meldt noget officielt ud fra hverken myndighederne eller Fiat selv.

Den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, nævnte dog for nyligt netop Fiat, da han annoncerede en række resultater fra test af forskellige dieselbiler.

Her slog ministeren fast, at man er nødt til at undersøge flere biler, før man kan sige noget endeligt.

Det synes dog – desværre – højst usandsynligt, at ’fejlen’ kun skulle berøre en enkelt Fiat 500X, og derfor kan endnu en bilkoncern meget vel være på vej ind i en massiv miljøskandale.

Vi tester den faceliftede Porsche 911 Carrera S, som for førte gang har turbo i alle varianter. Det er der kommet en endnu mere helstøbt sportsvogn ud af. (Foto: Christian Schacht) Bilanmeldelser Topkarakter til vanvittig sportsvogn med 420 hk

71 kommentarer
Vis kommentarer