Ankenævn får flere klager fra danske bilejere

Bilbranchens eget ankenævn modtog sidste år det højeste antal klager nogensinde

Det store flertal af klagerne handler om bilkøb, der er gået skævt. Arkivfoto: Jonas Olufson
Det store flertal af klagerne handler om bilkøb, der er gået skævt. Arkivfoto: Jonas Olufson

13 klager om ugen hele året rundt. Det var, hvad Ankenævn for biler modtog fra danske bilejere i 2019.

I alt 681 klager blev registreret, hvilket var 82 mere end i 2018 – og desuden rekord. Aldrig før har nævnet, der er skabt af en række organisationer i bilbranchen, modtaget så mange klager på et kalenderår.

Det skriver bilisternes interesseorganisation FDM på sin hjemmeside.

Bilejere kan gå til klagenævnet, når de føler sig uretfærdigt behandlet i forbindelse med værkstedsbesøg eller bilkøb. Og ifølge statistikken var det særligt i forbindelse med sidstnævnte, at der opstod uoverenstemmelser i 2019.

79 procent af klagerne handlede her om bilkøb, mens de resterende var møntet på værkstedsbesøg. Billedet var nogenlunde det samme i 2018, hvor 74 procent af klagerne ifølge FDM handlede om bilkøb, der gik skævt.

Ikke kun et problem i Danmark: Her kører de også alt for stærkt

Over halvdelen får medhold
Spørger man Lennart Fogh, der er afdelingschef i bilistorganisationens juridiske afdeling, er stigningen i antallet af klager et udtryk for, at flere har fået øje på ankenævnet.

– Der var sidste år stor aktivitet bilområdet, hvilket afspejler sig i stigningen i antallet af forbrugerklager i Ankenævn for biler. Det viser, at kendskabet til nævnet er steget, og at forbrugerne bruger det, hvis der opstår uenighed i forbindelse med en bilhandel eller et værkstedsbesøg, siger han til FDM.dk og tilføjer:

– Nævnet har vist, at det faktisk får løst de problemer, der opstår mellem forbrugere og forhandlere og værksteder.

Lennart Fogh henviser til, at klagerne i lidt over halvdelen af sagerne – 349 – fik medhold i 2019. Og derudover blev 216 sager løst på anden vis, efter at nævnet kom ind over.

Hvis klageren får medhold, og værkstedet eller forhandleren nægter f.eks. at efterleve afgørelsen, kommer virksomheden i nævnets såkaldte udhængsskab. Her står i skrivende stund 36 virksomheder.

Nu kigger tyskerne på genåbning af bilindustrien