Er det din Chevrolet, der har stået i vand?

Her er stelnumrene på de 87 tidligere oversvømmede Chevrolet Spark-biler, som blev solgt til intetanende kunder

Sådan så flere af Chevrolet-bilerne ud, efter de blev tømt for vand. (Foto: Privatfoto)
Sådan så flere af Chevrolet-bilerne ud, efter de blev tømt for vand. (Foto: Privatfoto)

Chevrolet offentliggør nu samtlige stelnumre på de 87 Chevrolet Spark-biler, de har solgt til kunder uden at informere dem om, at bilerne tidligere havde stået i vand efter sommerens voldsomme skybrud.

Se i faktaboksen til højre, om det er din Chevrolet, der har stået i vand.

Offentliggørelsen af alle stelnumrene sker i kølvandet på, at ekstrabladet.dk onsdag kunne afsløre, at 87 nyimporterede Spark-biler stod tilbage med bunden fuld af vand efter det massive regnskyl i juli måned sidste år.

LÆS OGSÅ:Chevrolet solgte oversvømmede biler som nye

Bilerne befandt sig på daværende tidpunkt hos Chevrolets bilimportør Skandia Transport på Frihavnen i København, hvorfra de skulle transporteres videre ud til forhandlere landet over.

Tørret med klud og køkkenrulle
To tidligere medarbejdere hos bilimportøren har over for ekstrabladet.dk berettet, hvordan man udbedrede vandskaderne på bilerne.

Ifølge deres forklaring varede det flere uger, før samtlige 87 biler var helt tømt for vand, og derfor lugtede flere af bilerne også. Selve arbejdet med at tømme og tørre de plaskvåde køretøjer foregik med klud og køkkenrulle.

Bundmåtterne i de våde biler blev skiftet ud med nye. Man desinficerede også bilerne, men bilsæderne blev ikke erstattet med nye, beskriver de tidligere medarbejdere, der ønsker at være anonyme.

LÆS OGSÅ:FDM: Der er ikke i orden

Kritik fra FDM
Forenede Danske Motorejere (FDM) har i den forbindelse kritiseret Chevrolet og kaldt måden, hvorpå skaderne blev forsøgt udbedret for 'lemfældig'.

Lennart Fogh, der er advokat i FDM's juridiske afdeling, mener desuden, at Chevrolet skulle have informeret de kunder, der efterfølgende har erhvervet en af de tidligere oversvømmede biler.

Chevrolet: Ikke nødvendigt at informere kunden
Chevrolet Danmarks direktør, Kenneth Hansen, mener dog ikke, at det har været nødvendigt at informere firmaets kunder om de 87 Spark-bilers våde og fugtige fortid, da bilerne efter hans eget udsagn blev bragt i stand.

- Det afgørende er: Har kunden har fået en bil, som er af den kvalitet og af den funktion, som er beskrevet? - Ja, så tror jeg ikke, der er noget problem i det for kunden. Det kan jeg ikke forestille mig, har Chevrolet-direktøren udtalt.

Topdanmark vil dække skader
Kenneth Hansen understreger også, at Chevrolets eget forsikringsselskab, Topdanmark, har gennemgået samtlige 87 biler efter skybruddet og vurderet, at bilerne ikke skulle skrottes og vandskaderne sagtens kunne udbedres.

Topdanmark skriver i en mail til ekstrabladet.dk, at hvis der skulle være opstået skader på nogle af de solgte biler som følge af, at de tidligere har stået i vand, så vil de erstatte skaderne.

LÆS OGSÅ:Topdanmark vil erstatte vandskadet Chevrolet-biler

Har du købt en bil, der kan have været fuld af vand, før du fik den? Så send en mail til kup@eb.dk.

1 af 3 Rust på beslagene. (Foto: Privatfoto)
2 af 3 Spark - Danmarks mest populære bil, bryster Chevrolet Danmark sig af på deres hjemmeside. (Foto: Pressefoto)
3 af 3 Sådan så flere af Chevrolet-bilerne ud, efter de blev tømt for vand. (Foto: Privatfoto)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere