En hel klasse op

FAMILIEBILEN: Den ligner forgængeren, men den nye Kangoo er 15 centimeter bredere og 18 centimeter længere

Stilarterne er vidt forskellige, men Kangoo kan pladsmæssigt næsten måle sig med Renaults egen Espace.
Stilarterne er vidt forskellige, men Kangoo kan pladsmæssigt næsten måle sig med Renaults egen Espace.
MARSEILLE (Ekstra Bladet): I Danmark er der ingen i tvivl om meningen, når man taler om Berlingo-familier. I resten af Europa ville udtrykket være Kangoo-familier.

Efter ti år på toppen af europæiske MPV-markeder, forlader Renault Kangoo sin klasse og rykker op.

I de ti år har hver fjerde MPV solgt i Europa været en Kangoo. I Danmark har Renault-salget været overladt til samarbejdet med Volvo, og de har ikke keret sig meget om den franske del af alliancen.

Den nye danske importør overtager først importen efter nytår, og det bliver meget spændende, hvad det nye blod kan gøre for salget i Danmark.

Men de får under alle omstændigheder noget at arbejde med.

Renaults designere og ingeniører tog platformen fra Renault Scenic og designede en helt ny Kangoo over den helt uden hensyn til den udgående model. Udgangspunktet har formentlig været nøjagtig det samme, som for ti år siden resulterede i den første Kangoo:

’Byg en bil til fragt af børnefamilier med husholdningsbudget. Koncentrer jer om anvendelighed og blæs på æstetikken.’

Som sagt så gjort. Både i 1997 og 2007.

Skydedøre
18 centimeter længere, 15 centimeter bredere og 10 centimeter større akselafstand gør den nye Kangoo til en helt ny bil. En kæmpe stor ny bil.

Adgangsforholdene er eminente. Du sætter dig ind i den og træder ud af den med største selvfølgelighed både for og bag. Bagsæderne nås gennem skydedøre ligesom på forgængeren, så autostolen kan spændes af og på, uden døren er i vejen, ligesom ungerne ikke smadrer døren op i bilen ved siden af.

Fodformet
Indvendigt er det som at sidde i en katedral. Der er plads til basketballspillere iført høj hat på alle fem pladser. Egentlig er det lidt unødvendigt sådan at sløse med pladsen, men den psykologiske effekt er enorm. Ligesom bilen. Med så god plads om ørerne føler man ikke, at man bare sidder i en stationcar, men snarere i noget meget mere fodformet og praktisk.

Aerodynamisk giver den store højde på 1,8 meter lidt ekstra luft at flytte, og det kan høres under kørslen. På taget er der tagrælinger, som med et meget nemt snuptag kan foldes ud til en hel tagbagagebærer, men på grund af den store højde bliver det alligevel lidt besværligt.

Respekt
Her må de fleste have noget at stå på, men det er alligevel en smart detalje.

Kabinen er blevet mere personbilsagtig. Alt metal er pakket ind, der er gjort lidt ud af instrumenternes design, urene har fået fine alukanter, og hele instrumentbordet ser ud, som om det er bygget til rigtige mennesker og ikke bare til en fattig pøbel, der alligevel ikke forventer mere for pengene.

Fører og passagerer bliver med andre ord behandlet med lidt mere respekt, så man ikke længere føler, at man kører i en varevogn med bagsæder.

Glimrende valg
Alt i alt en fremragende, praktisk bil til alle formål. Kan du nøjes med, at din bil er et pålideligt og økonomisk transportmiddel, så er ny Kangoo et glimrende valg. For det er ikke bilen, som far lige tager en afstikker ad snoede veje i på vej hjem fra arbejde, fordi han vil nyde de sportslige køreegenskaber og den brutale snerren fra motoren.

Måske vil mor holde ind på en rasteplads og trække vejret dybt efter en lang dag i møllen, inden hun skal hente tre opkørte unger i dagplejen og spænde dem fast i hver sin trepunktsele.

Vi ved intet om priserne endnu, og det kommer vi heller ikke til før på den anden side af nytår. Den nye Kangoo kommer til Danmark sidst på foråret.
1 af 4 Den nye Kangoo ligner om muligt endnu mere en tegneseriebil end forgængeren, men plads og komfort er i en helt anden verden.
2 af 4 Bagagerummet er på 660 liter under hattehylden, 1300 liter til loftet og hele 2600 liter med bagsæderne klappet sammen.
3 af 4 Kabinen går efter komfortabel rummelighed i modsætning til forgængeren, der udelukkende sigtede efter billig rummelighed. Og så er der 12 cm mere albuerum i den nye Kangoo.
4 af 4 Stilarterne er vidt forskellige, men Kangoo kan pladsmæssigt næsten måle sig med Renaults egen Espace.
0 kommentarer
Vis kommentarer