Amerikanere vil køre Smart

Efterspørgslen på den lille bybil overstiger forsyningerne

Efter 10 år med underskud forventer Smart at tjene de første penge i 2008. (Foto: Daimler)
Efter 10 år med underskud forventer Smart at tjene de første penge i 2008. (Foto: Daimler)

Mercedes-moderfirmaet Daimler har haft mere end svært ved at gøre mikro-bilen Smart til en rentabel forretning. Efter 10 år med konstant underskud forventer Smart at tjene sine første penge i 2008.

Og Smart får hjælp fra uventet hold. Netop i USA, hvor alt helst skal være større end andre steder, viser efterspørgslen på det diminutive køretøj sig at være langt større, end Daimler havde forventet. Bilen kommer først på markedet efter nytår, men ifølge chefen Dieter Zetsche har 30.000 amerikanere allerede skrevet under på en købsaftale og betalt depositum. Det betyder, at efterspørgslen på bilen i en længere periode vil overstige forsyningerne, og den slags plejer jo at skærpe interessen, når det drejer sig om 'gadgets' - hvad Smart må betragtes som på det amerikanske automobilmarked.

Det var grundlæggeren af Swatch, Nikolas Hayek, der i sin tid fik idéen til en bybil efter samme filosofi som de schweiziske modeure, men han trak sig ud på et tidligt tidspunkt i forløbet.

0 kommentarer
Vis kommentarer