Mens det trinløse automatgear aldrig er slået an i større stil, har gearkassen med dobbeltkobling enorm succes. Det var VW/Audi, der begyndte med den såkaldte DSG-transmission, men gearkassespecialisten BorgWarner, der fremstiller transmissionen, leverer nu også til en række andre bilproducenter, bl.a. kinesiske og japanske.
Den gode nyhed er, at den innovative teknik hurtigt vil blive tilgængelig i den folkelige ende af prisskalaen. BorgWarner udvikler endda et særligt koncept til de nye lavprisbiler, som flere fabrikanter har i støbeskeen.
Det specielle ved gearkassen med dobbeltkobling er, at den kan være i to gear på samme tid. Det næste gear er således i indgreb, før man forlader det aktuelle gear. De to koblinger betyder, at det 'nye' gear kobles til i omtrent samme øjeblik som det 'gamle' kobles fra. Der kan skiftes gear under fuld power, og det kan ske enten automatisk eller manuelt sekventielt.
Da der er tale om direkte kraftoverføring mellem tandhjul, er der ikke det samme krafttab som i en konventionel automatgearkasse med væskefyldt momentomformer. Brændstofforbruget i en bil med DSG-gearkasse er derfor cirka 13 procent lavere end i en bil med almindeligt automatgear, og hvis man overlader skiftene til automatikken, vil bilen i de fleste tilfælde også køre mere økonomisk end med manuelle skift, fordi computeren simpelthen er dygtigere til økonomikørsel end flertallet af bilister.
BorgWarner leverer også komponenter til gearkassefabrikanten Getrag, der bl.a. skal forsyne Ford med med det nye system. BorgWarner regner med en produktionsstigning på 500 procent over de næste seks år.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.