Annonce:
Annonce:

Så meget vil staten tjene på fotofælder i 2015

Statens bødeindtægter bliver næsten tredoblet, når ejeren og ikke føreren af bilen skal betale fartbøderne

Staten ventes i 2015 at tjene tæt på en millard kroner ved hjælp af automatiske fartkontroller på vejene (Foto: Berner)
Staten ventes i 2015 at tjene tæt på en millard kroner ved hjælp af automatiske fartkontroller på vejene (Foto: Berner)
Annonce:
Følg Biler

Der bliver skruet gevaldigt op for statens indtægter fra de automatiske fotofælder de kommende år, viser et skriftligt svar fra justitsminister Karen Hækkerup (S) til Venstres retsordfører Karsten Lauritzen forud for et samråd tirsdag.

Mens indtægterne i 2013 lød på 353 millioner kroner, ventes tallet i 2015 at stige til 925 millioner.

Ikke ulovligt: Fotovogne på gule plader

Ud over at politiet øger sin indsats på området, skyldes det blandt andet, at regeringen sammen med Enhedslisten vil indføre et princip, hvor det ikke længere er føreren af bilen, men ejeren, der hæfter for eventuelle fartbøder.

Fotofælder: Politi i forklædning

En glidebane
Men det er et forfejlet retssikkerhedsmæssigt skred i jagten på penge, mener Venstres retsordfører, Karsten Lauritzen.

- Man er parat til at dømme en anden person, end den, der har overtrådt loven. Det vil jeg definere som et massejustitsmord.

Annonce:

- Det må være sådan, at det er den person, der har brudt loven, i dette tilfælde føreren af bilen, der skal stilles til ansvar, siger han.

Den kommende lovændring skyldes, at politiet i mange tilfælde må droppe at sende en bøde ud, fordi billederne fra fotofælderne er for dårlige.

Slut med bødemaskiner: Nu skal fotofælder forbedre trafiksikkerheden

Teknologiske forbedringer
I 2012 var 36.000 billeder fra fotofælderne så utydelige, at man ikke kunne identificere føreren, selvom man godt kunne se nummerpladen på bilen, og dermed altså hvem der ejer den.

Med objektivt ansvar vil bøden lande hos bilejeren, medmindre en anden står frem og tilstår, at han eller hun har været fører af bilen.

Hos Enhedslisten, der sammen med SF og regeringen lægger stemmer til lovforslaget, erkender trafikordfører Henning Hyllested, at objektivt ansvar er 'betænkeligt'.

Men han mener, fordelene ved det konkrete forslag er så markante, at man alligevel vil give grønt lys.

- Vi vurderer, at det giver så store forbedringer af færdselssikkerheden, at vi er parate til at stemme for. Det er jo også et retssikkerhedsmæssigt problem, at over 35.000 bøder ikke kan udskrives, fordi billederne er for dårlige.

- Og da langt de fleste overtrædelser sker af personer fra samme husstand som bilejeren, så tror jeg ikke, at det vil opleves som et voldsomt indgreb, vurderer Henning Hyllested.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Bandidos skal bekæmpes hårdt og med alle midler
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: