Har du styr på gummiet?

Politiet holder dækrazzia i disse dage, så der absolut ingen undskyldning for at rulle på slidte dæk

Fra i dag er syv politikredse rundt om i landet i gang med dækrazzia og færdselskontrol. (Foto: Rådet for Større Dæksikkerhed)
Fra i dag er syv politikredse rundt om i landet i gang med dækrazzia og færdselskontrol. (Foto: Rådet for Større Dæksikkerhed)

Hvis du ikke har fattet det før, så forstå det nu – din bil er kun så god som kvaliteten af dine dæk! Det er fuldstændig ligemeget, om du kører Ferrari. Der er kun fire kontaktflader med vejen, og det er dem, der skal styre, bremse og accelerere dig og din familie hver dag året rundt. Ofte er de kun en håndsbrede og skal klare høj fart, så der er ingen undskyldning for at slække på kvaliteten.

Slet ikke i disse dage – for i hele september holder syv politikredse dækrazzia. Allerede i morgen, tirsdag d. 2 september, starter Vestegns Politi, hvor dækrazziaen er en del af den ordinære trafikkontrol. Ideen om en dækrazzia stammer egentlig fra Finland, og også i Sverige har man samme koncept, hvor de strenge vintre gør ordentlige dæk særligt vigtige.

Dækrazzia er arrangeret af Rådet for Større Dæksikkerhed og har til formål at få danske bilister til at tænke mere på dæktryk, dækmønster og dæktype til årstiden.

– Desværre tænker alt for få over, at den eneste kontakt, køretøjet har til kørebanen, udgøres af bilens dæk, og når kontaktfladen ikke udgør mere end en håndflade pr. dæk, så er det af yderste vigtighed, at både dækmønster og dæktryk er i orden, og især i den årstid vi går i møde, siger direktør Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

Elektronikken virker ikke med slidte dæk
Loven foreskriver minimum 1,6 mm mønster på personbiler, men det anbefales, at mønsterdybden ikke kommer under 3 mm. Og husk, at selvom du har en moderne bil med elektroniske sikkerhedssystemer, så fungerer den ikke optimalt, når dækkene ikke er i top, gør Rådet for Større Dæksikkerhed opmærksom på.

Kampagnen forstætter hele september måned i syv politikredse, hvor der vil være 15 kontrolsteder i alt, og målet er, at mindst 2000 bilister skal have kontrolleret køretøjet. Rådet for Større Dæksikkerhed består af Rigspolitiet, FDM, Teknologisk Institut, Dækimportørforeningen, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk samt Dæk Specialisternes Landsforening.

0 kommentarer
Vis kommentarer