Renault er et af de få firmaer i verden, som tror helt og fast på batteridrevne elbiler. Eller sådan var det. Nu har det franske firma nemlig løftet sløret for en konceptbil med hybriddrivlinje, som vil være at finde i Renaults almindelige modeller i fremtiden.
Konceptbilen hedder EOLAB, og den skulle kunne tilbagelægge 100 km på en liter benzin. Det er der ikke længere noget odiøst i, for VW har allerede ladet motorjournalister køre deres XL1, som faktisk kan køre 110 km/l.
Renault vil have private i elbilen
Det spændende er i stedet, at Renault nu åbner op for at bruge en hybriddrivlinje med både en 3 cylindret benzinmotor med 75 hk og en 50 kW/h elmotor med et drejningsmoment på 200 Nm. Denne er koblet til et 6,7 kW litium-ion batteri. I de kommende år vil denne type hybrid komplementere Renaults række af rene elbiler ifølge en pressemeddelelse.
Lav vindmodstand og vægt
Udover at bruge hybriddrivlinjen opnår EOLAB det meget lave forbrug med en lav vægt. Mens en almindelig Renault Clio vejer næsten 1.100 kg, vejer konceptbilen 400 kg mindre. Det skyldes især materialer som kombinerer stål, aluminium og kulfiber. Men også materialer som magnesium, der taget er lavet af og blot vejer fire kg, er brugt. Ruderne er udviklet af Saint Globain Sekurit og er mellem 30 og 50 procent lettere end almindelige ruder.
Får at spare på de dyre dråber er aerodynamikken også optimeret. I forhold til en standardbil er luftmodstanden i EOLAB 30 procent mindre. Dette skyldes blandt andet luftaffjedring, som kan hæve eller sænke bilen 50 mm. Holder bilen stille, vil den automatisk stige til maksimal højde, som gør ind- og udstigning nemmere. Op til 70 km/t vil den være sænket med 25 mm, og øges hastigheden til mere end 70 km, sænkes bilen yderligere 25 mm.
Der er endnu ingen forlydender om, hvornår Renault implementerer hybridteknologien, men EOLAB skal vise Renaults vej mod lavere brændstofforbrug i 2020.