Annoncørbetalt - HELLA SERVICE PARTNER

Følg de 7 ekspertråd: Sådan undgår du de store mekanikerregninger

2,5 millioner. Så mange personbiler kører ifølge Vejdirektoratet omkring på de danske veje. Men langt fra alle er i sikkerhedsmæssigt forsvarlig stand

Få de gode råd til, hvordan du undgår de dyre mekanikerregninger. Foto: Hella Service Partner
Få de gode råd til, hvordan du undgår de dyre mekanikerregninger. Foto: Hella Service Partner

En bil er et fantastisk transportmiddel, men det er også en kompleks maskine med mange komponenter, der skal vedligeholdes.

Hvis det ikke sker, yder bilen ikke det optimale, og i værste fald bliver den usikker at køre rundt i.

Med vedligehold kan du spare dig selv for dyre reparationer – og øge din sikkerhed på vejene. Men hvad med dem, som ikke ved noget om biler? Hvad kan de selv gøre for at holde den gamle spand i topform? Og hvad skal du være opmærksom på, hvis du vil undgå den store mekanikerregning?

Det kan du blive meget klogere på herunder. Hella Service Partner har mere end 330 autoværksteder rundt omkring i landet, og vi har spurgt kædechef Jess Bjørk May, hvad du skal kigge efter, hvis du vil forlænge din bils levetid og undgå, at mekanikeren får de penge, du skulle have brugt i efterårsferien.

Tjek dækkene og spar brændstof
- Det her er en af de allervæsentligste ting og samtidig noget af det nemmeste at tjekke selv. Hvis dæktrykket er korrekt, undgår du, at dækkene slides uens, og du sparer samtidig en del brændstof. Nyere biler viser i dag, hvis dækkene taber luft, men hvis det bare er en smule, der mangler, får du ikke nødvendigvis en melding fra bilen, siger Jess Bjørk May og uddyber:

- Det korrekte dæktryk står gerne i bilens instruktionsbog. Er du heldig, ligger den i handskerummet, og ellers står det også ofte i bilens tanklåg eller i bilens døråbning. Gør det til en vane at tjekke dæktrykket indimellem, når du alligevel stopper for at tanke. På tankstationerne er der som regel gratis pumper ved benzinstanderne, og med dem i hånden er det nemt at se, hvordan trykket har det. Det er især vigtigt at tjekke, inden du skal ud på en længere køretur, siger Jess Bjørk May.

Undgå overophedning af motoren
- Hvis du ender i en situation, hvor din bil mangler meget kølervæske, kan det give en overophedet motor og i værste fald have konsekvenser for motorens levetid. Derfor skal niveauet tjekkes regelmæssigt, og det er heldigvis en af de ting, som du meget nemt kan gøre selv. Under motorhjelmen er beholderen til kølervæske som regel gennemsigtig, så du let kan se den blå kølervæske, som er en blanding af vand, frostbeskyttelse (glykol) og forskellige tilsætningsstoffer, siger han og fortsætter:

- Kølervæsken har flere opgaver. Den beskytter motoren og kølesystemets komponenter mod frost, og den optager motorvarmen, og leder den videre til den omgivende luft via motorkøleren. Igen skal du være opmærksom på, hvad du efterfylder med. Du må ikke blande forskellige sjatter, du lige har ved hånden. Det skal være den samme, og en god idé er lige at spørge mekanikeren, hvilken du skal bruge, forklarer Jess Bjørk May.

Tjek motorolien mellem serviceeftersynene
- Det her er en af de ting, der kan ende rigtig dyrt, og det er en af de ting, vi hyppigst kan konstatere, at folk glemmer. Kører du tør for olie, kan det ende i dyre motorskader. Derfor skal du kontrollere din bils niveau af motorolie regelmæssigt. Igen er det en god idé at gøre det, når du alligevel tanker. Når du åbner motorhjelmen, så vil der sidde en oliepind ved oliepåfyldet. Den er enten rød eller gul. Træk oliepinden op, og du vil kunne se på pindens minimum-maksimum-indikation, hvordan oliestanden har det, fortæller Jess Bjørk May.

- Når du efterfylder, er det vigtigt, at du starter med at hælde et par hundrede milliliter på. Hælder du for meget olie på, er det bare rent spild. Desuden kan for meget olie skade motoren, og så kan det for alvor blive dyrt. Det er også yderst vigtigt, at du bruger den motorolie, som bilfabrikanten foreskriver, forklarer Jess Bjørk May.

Husk lys i pæren
- Det her er ikke nogen dyr post, men sikkerhedsmæssigt er det en af de allervigtigste. Gør det til en vane engang imellem at gå en tur rundt om bilen for at se, om lyset virker korrekt. Få en i din familie til at hjælpe med at tjekke stoplyset. Mange nye biler fortæller, hvis en pære er sprunget og endda også, hvilken pære, det drejer sig om. Tjek altid, at dit baglys er tændt, da det ellers indebærer en stor risiko for ulykker i tåget eller mørkt vejr. Dit lokale værksted sælger og udskifter pærer, siger Jess Bjørk May.

Slidte viskerblade ødelægger forruden
- Viskerblade er både billige og meget nemme at udskifte. Alligevel ser vi ofte på de biler, vi får ind, at viskerbladene er meget slidte eller gået helt i stykker. Viskerbladene sikrer, at du kan fjerne vandet fra forruden og have et klart udsyn. Viskerblades levetid afhænger af vind og vejr, og i frostvejr skal du for eksempel altid huske at løsne viskerbladet fra ruden. Ellers risikerer du at ødelægge bladet, og så kan det lave ridser i ruden, som i værste fald kan gøre den ubrugelig. Du kan også opleve, at viskerbladene laver grimme striber på ruden. I det tilfælde kan du forsøge at aftørre bladet med en klud. Hvis ikke det hjælper, er det tid til nye viskerblade, fortæller Jess Bjørk May.

Når uret stilles tilbage skal vinterdækkene på
- Der er delte meninger om anvendelsen af sommer- og vinterdæk, men vi anbefaler, at man har sommerdæk på bilen i sommerhalvåret og vinterdæk på bilen i vinterhalvåret. Sommerdæk er lavet af en hårdere gummiblanding, som gør det bedst egnet til klimaet om sommeren, hvor vejbanerne er varmere. Vinterdæk er lavet af en blødere gummiblanding, som egner sig bedst til kolde veje, forklarer Jess Bjørk May og uddyber:

- Sommerdæk bremser dårligere på kolde, sneglatte veje. Her har vinterdækket de bedste egenskaber. Du kan selv sikre dig, at du får monteret dine dæk i tide alt efter, hvilken sæson, vi er i. En huskeregel er, at når uret stilles tilbage, så skal vinterdækkene på, og når vi stiller uret frem, ja, så skal sommerdækkene på igen. Ellers kan du holde øje med temperaturen. Når den falder til 6-8 grader, er det ved at være tid til vinterdæk, forklarer Jess Bjørk May.

Husk de regelmæssige serviceeftersyn
- Hvis du passer godt på din bil, så passer du i virkeligheden også godt på dig selv. Sikkerhed er vigtigt, når det kommer til biler, og et regelmæssigt serviceeftersyn er med til at sikre driftssikkerheden og kan komme skader og omkostningstunge reparationer på din bil i forkøbet. Hvis du har garanti på bilen, er det desuden meget afgørende for dækningen, at du får udført serviceeftersynene i tide inden for de intervaller, der er angivet i bilens servicebog. Ellers kan garantien bortfalde, siger Jess Bjørk May.

HELLA SERVICE PARTNER

Hella Service Partner er en landsdækkende kæde med mere end 335 autoværksteder fordelt i hele Danmark. Vi servicerer og reparerer alle bilmærker efter bilfabrikanternes forskrifter og anvender reservedele af samme kvalitet, som bilen er leveret med fra fabrikken.

Hos os er du altid sikret 3 års garanti på nye reservedele, og får du bilen serviceret i garantiperioden, er du samtidig sikker på at beholde din fabriksgaranti.

Hos os er det altid vores mekaniker, der tager imod dig og din bil. Uanset om der er tale om det store serviceeftersyn eller blot et simpelt dækskifte. For os er det tillid i øjenhøjde, for her er ikke blot tale om en handel, men et samarbejde. 
Vi kalder det...Bare bedre bilværksted. 


Artiklen er sponseret af HELLA SERVICE PARTNER

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen