Audi viser længe ventet elbil frem i København

Inden den officielle lancering af Audi E-tron har Audi løftet sløret for bilens interiør i Skuespilhuset

Audi E-tron skulle være lanceret i august, men det er nu udskudt til engang i efteråret. I stedet er bilen kørt en tur til København. Foto: Audi
Audi E-tron skulle være lanceret i august, men det er nu udskudt til engang i efteråret. I stedet er bilen kørt en tur til København. Foto: Audi

Flere af verdens største bilproducenter arbejder i disse tider på højtryk for at udvikle biler til det hastigt voksende marked for fuldblodselbiler - og Audi har nu ladet sit bud på en luksuriøs og anvendelig elbil indtage København. Bogstaveligt talt.

Audi E-tron, som den kamouflerede prototype hedder, vises nemlig frem i Skuespilhuset onsdag, og Audi har i den forbindelse løftet sløret for, hvordan en elbil skal se ud indefra, når den har fire ringe på fronten. Det skriver mediet The Drive.

Egentlig skulle den færdige udgave af den elektriske SUV være officielt lanceret i slutningen af august, men ifølge The Drive har den nylige anholdelse af Audis administrerende direktør, Rupert Stadler, betydet, at lanceringen er blevet udskudt til engang i efteråret.

Vi må altså klare os med billederne af bilens inderside lidt endnu.

Netop kabinen har i mange år været et punkt, hvor Audi har sat konkurrenterne skakmat, men på markedet for elbiler hedder de nu i højere grad Tesla Model X og Jaguar I-Pace end BMW og Mercedes-Benz - og spillereglerne er samtidig nogle lidt andre. 

Der er derfor meget på spil for Audi, hvis premiummærket vil beholde sit gode ry.

Foto: Audi
Foto: Audi

Et futuristisk twist
Den mest iøjnefaldende nyskabelse i kabinen er de to syvtommer skærme i bilens fordøre, der bliver ekstraudstyr. De er placeret i øverste hjørne og erstatter sidespejlene, der er pillet af og udskiftet med et kamera på hver side af bilen.

Det giver gør det muligt at zoome og indstille sit 'virtuelle' sidespejl på et hav af nye måder, alt efter om man drejer, parkerer eller kører på motorvej.

Ifølge The Drive skulle de nye spejle give et bredere udsyn og mindre vindstøj, fordi kameraet fylder noget mindre på siden af bilen.

Derudover følger interiøret nogle af de samme dyder som kendes fra flere af Audis nyeste, store sedanmodeller: To store touchskærme i instrumentbordet har også her gjort de fleste manuelle knapper overflødige, og linjerne er rene, omend designeren har ladet sin pen tage en anelse skarpere sving, da han tegnede kabinen op.

Sammen med de orange syninger i læderet giver det interiøret et mere kantet, futuristisk twist. Audi beholder dog stadig skjorten i bukserne set i forhold til eksempelvis BMW's i3 elbil, der går mere all-in på futurisme.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Foto: Audi
Foto: Audi

Foto: Audi
Foto: Audi

Foto: Audi
Foto: Audi

Se også: Bilsvindel fortsætter: Narrede 67.000 kr. fra fynsk familie

Luksuslarm i lydløs kabine
Manglen på forbrændingsmotor betyder, at E-tron med ét hug er nået frem til det mål, som Audi har forsøgt at nå med sine øvrige modeller i mange år: En lydløs kabine.

Paradoksalt nok fås bilen dog med et stort Bang og Olufsen lydanlæg på voldsomme 705-watt, så man kan fylde den ellers så ønskværdige stilhed ud med noget andet larm.

Bilen drives frem af tre elmotorer, der tilsammen producerer det, der svarer til 435 hestekræfter. E-Tron vil ifølge Audi kunne køre 'mere end 400 kilometer' på en opladning efter den nye og mere retvisende WLTP-skala.

Det er umiddelbart lidt lavere sat en eksempelvis Jaguars I-Pace elbil, der ifølge producenten klarer 480 kilometer. Til gengæld reklamerer Audi med, at bilens batteri kan lades helt op på 30 minutter i en lynlader på 150 kW..

Sådan en lader er der dog i øjeblikket kun én af i Danmark, der står i den københavnske Nordhavn, men flere er på vej i blandt andet Fredericia.

Se også: Trods kæmpebøder dropper tusindvis af danskere stadig bilsynet

15 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere