Hvis moden blæste i samme retning for vores kropsidealer, som den i øjeblikket gør det for biler, så ville verden være et noget mere afslappet sted.
Tag nu bare Audi, der har præsenteret sin nye flagskibs-SUV Q8. En bil, der skal vise alt det, Audi kan, når det kommer til ultimativ luksus og spadsere direkte ind på drømmebilslisten hos alverdens bilglade direktører.
Men samtidig også en bil, der har kurver som en plus size-model og er bygget efter devisen om, at større er bedre.
8-tallet i bilens navn afslører, at der er tale om topmodellen i Audis Q-række - hjemsted for mærkets høje SUV'er. Bilen er baseret på den tidligere topmodel, Q7, men er faktisk både kortere, har færre sæder og et mindre bagagerum.
Til gengæld har bilen så fået et mere coupéformet design, som får bilen til at fremstå mere sportslig. Det appellerer efter sigende til en voksende gruppe af købere, som efterspørger en høj, praktisk bil, men ikke går så meget op i, at den er praktisk, og også helst ser, at den designmæssigt læner sig mere op af de lave sedan-modeller end de høje SUV'er.
Audi: Q8 er mere rummelig
Noget tyder på, at kundegruppen eksisterer, for BMW og Mercedes har allerede biler som X6 og GLE i deres modelprogrammer. Man kan næsten sige, at Audi er lidt sent på den med den nye Q8.
Ifølge Audi har Q8 dog større kabinelængde og loftshøjde end de direkte konkurrenter, og så kommer bilen også med det samme interiørdesign, som Audi A8 og senest A6 har fået.
Det betyder, at man i stedet for fysiske knapper og får to store touchskærme - en på 10,1 tommer og en på 8,6 - i midterkonsollen og en skærm på 12,3 tommer i instrumentbordet.
Nu kan du endelig få Ronaldos bil hjem i indkørslen
Radar, ultralyd og laserscanner
Hvor sidstnævnte gør det muligt at få en lang række andre informationer ud over de gængse som speedometer og brændstofniveau vist foran sig, så erstatter den nederste skærm i midterkonsollen eksempelvis knapperne til klimaanlægget.
Den kan også arbejde sammen med de øvrige skærme ved at agere tastatur.
Kabinen er dog ikke det eneste sted, hvor teknikken er iøjnefaldende. For at få bilens assistentsystemer til at virke er den nemlig blevet udstyret med intet mindre end 5 radarsensorer, 6 kameraer, 12 ultralydssensorer og en laserscanner.
Bilen vil ifølge Audi kunne fås med hjælpesystemer som adaptiv kørselsassistent, vejkrydsassistent, vognbaneskiftadvarsler, kantstensadvarsler og omgivelseskameraer. Det er dog uklart, hvor mange af disse systemer, der bliver standardudstyr i den store bil.
Hybrid over hele linjen
Det er heller ikke offentliggjort, hvilke motorer bilen vil kunne fås med herhjemme, ligesom prisen for hele herligheden endnu er ukendt. Det ligger til gengæld fast, at alle modeller får mild hybridteknologi, ligesom det er tilfældet i Audi A8.
Det betyder på dansk, at Audi har spændt en lille elektrisk hjælpemotor på bilens forbrændingsmotor og indstillet den til at tage over, når der ikke er brug for de dieseldrevne hestekræfter.
Audi Q8 er klar hos de danske forhandlere sidst på sommeren.