Benzin- og elbiler i kamp om p-båse: 'Vi oplever et kæmpe problem'

Først snød danskerne med handicapparkering. Nu er det elbilsfolket, der får knægtet deres særrettigheder

I Københavns Kommune er der i år blevet udskrevet 2711 bøder til bilister, der er parkeret ulovligt på p-pladser til elbiler. Arkivfoto: Katrine Marie Kragh
I Københavns Kommune er der i år blevet udskrevet 2711 bøder til bilister, der er parkeret ulovligt på p-pladser til elbiler. Arkivfoto: Katrine Marie Kragh

På papiret er det kun folk i en elbil, der må parkere i båsene.

Men i praksis bliver de mange parkeringspladser med ladestationer til eldrevne biler, som man i dag kan finde i mange danske byer, nærmest brugt som et allemandseje.

I Københavns Kommune har parkeringsvagter i år udskrevet 2711 bøder til bilister, fordi de holdt ulovligt parkeret på parkeringspladser forbeholdt elbiler. Det skriver DR.

Karen Marie Jensen, der er kommunikationschef i E.ON, som med 1350 offentlige ladestationer er Danmarks største ladenetværk, fortæller til DR, at det er et udbredt problem flere steder i landet.

- Vi oplever et kæmpe problem med, at de offentlige pladser med ladestandere ofte er blokeret af benzin- eller dieselbiler. Eller elbiler, som ikke er sat til opladning, siger hun.

Til stor frustration
Også hos Forenede Danske Elbilister (FDEL) er man godt og grundigt trætte af at køre forgæves efter en p-plads med ladestander.

- Ladepladserne er afgørende for, at vores elbiler kan køre, og det tager tid at oplade en elbil. Så hvis pladserne er optaget, er det et stort problem, siger Mads Aarup, der er bestyrelsesmedlem i FDEL, til DR.

I København er især Nørre Voldgade i Indre By det vilde vesten for parkeringslystne benzin- og dieselbilister. Her er ikke færre end 668 af de 2711 bøder blevet udskrevet, viser en opgørelse.

Se også: Efter flere klager: Nu dropper man nummerplader med racistisk øgenavn

Færre bøder end i 2017
Antallet af udskrevne bøder i Københavns Kommune ser i 2018 ud til at falde i sammenligning med året før, hvilket ifølge Jesper Borch, der er enhedschef i Center for Parkering i København, skyldes ankomsten af delebilsordningen Green Mobility.

Den har i dag omkring 400 elbiler, hvilket altså kan have været medvirkende til at fylde de reserverede p-pladser op, så folk i benzin- og dieselbiler ikke lader sig friste.

- Der er kommet flere elbiler til byen, så pladserne bliver i højere grad brugt. Det gør også, at de ikke står gabende tomme og frister andre bilister, siger Jesper Borch til DR.

I alt blev der i 2017 udskrevet 310.298 parkeringsbøder i København. Heraf blev 7331 uddelt til bilister for at parkere på en reserveret parkeringsplads. Foruden elbilister kan disse for eksempel være forbeholdt handicappede og turistbusser.

Se også: Endnu en bilgigant dropper diesel

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen