Annonce:
Annonce:

10 spændende biler i 2023

De elektriske nyheder står i kø i bilverdenen anno 2023. Her dykker vi ned i 10 nye bilmodeller i det nye år

En af de modeller, der vil brage ind på markedet i 2023, er Hyundais Ioniq 6. PR-foto
En af de modeller, der vil brage ind på markedet i 2023, er Hyundais Ioniq 6. PR-foto
Annonce:
Følg Biler

Selvom mange af danskerne stadig køber helt almindelige benzinbiler, når der skal købes ny bil, tegner 2023 til at blive et elektrisk år, når det gælder nye bilmodeller, som lanceres i løbet af det nye år.

Kigger man eksempelvis på FDM’s kalender over, hvornår nye bilmodeller kommer til Danmark i løbet af 2023, viser en optælling, at 39 ud af i alt 83 bilnyheder kan fås i 100 procent elektriske udgaver.

Samtidig kan yderligere 10 nye bilmodeller vælges som opladelige plug-in hybrider. Med andre ord kan der altså sættes et ladekabel til en lang række af af de nye biler, som lanceres på det danske marked i det nye år.

Her tager vi et kig på 10 interessante bilmodeller i 2023. De fleste af bilmodellerne er elektriske, men der er også blevet plads til en hybridbil og en ekstraordinær benzinbil.

Ti vi ser frem til

Volvo EX90

Når Volvo præsenterer et nyt flagskib i modelprogrammet, er der grund til at skærpe sanserne.

I løbet af 2023 får vi glæde af den nye fuldelektriske EX90, der skal ses som en arvtager til SUV’en XC90.

EX90 markerer på flere områder begyndelsen for en ny æra for den traditionsrige bilproducent, idet Volvo fremover hvert eneste år vil løfte sløret for en ny 100 procent elektrisk bil. Mærket har nemlig en ambition om at blive et 100 procent elektrisk bilmærke inden 2030.

EX90 er en 7-sæders SUV, som bliver den sikreste Volvo-model til dato, og elbilen kan køre op til 600 km på en opladning, ligesom den kan lade med op til 250 kW.

I den kraftigste version leverer elmotorerne 517 hk og 910 Nm. Prisen begynder ved 955.000 kr.

PR-foto

Polestar 3

Svensk-kinesiske Polestar er et bilmærke, der med relativt simple virkemidler formår at skabe stor opmærksomhed og ’hype’ omkring mærkets modeller, selvom salgstallene globalt set ikke vælter konkurrenterne omkuld.

Mærkets nye Polestar 3 har også fået masser af international bevågenhed i kølvandet på verdenspremieren i København i 2022.

Nu kommer den store SUV på markedet, og der er tale om en fuldelektrisk fem-personers SUV med en ydelse på op til 510 hk og 910 Nm.

Batteripakken i Polestar 3 er på 111 kWh, hvilket betyder, at rækkevidden lander på op til 610 km.

Den danske pris for design-SUV’en begynder ved 800.000 kr., for den marginalt mindre kraftfulde Long Range-udgave med lige over 480 hk.

PR-foto

VW ID.7

I Danmark er vi vilde med Volkswagen. Derfor ser man mange ID.3’er, ID.4’er og ID.5’er på danske veje, og nu er Volkswagen snart klar med en ny elbil, som kommer både som femdørs model og som stationcar. ID.7 bliver navnet på den nye elbil, der skal ses som en slags elektrisk Passat.

Da bilen ikke har fået verdenspremiere endnu, er det endelige design på VW ID.7 ikke offentliggjort.

Imidlertid ved vi, at den vil blive baseret på det såkaldte ID.Aero-koncept, som kan ses ovenfor, så her skal man altså kigge hen for at få en idé om udtrykket på den kommende ID.7.

De danske priser er af samme årsag heller ikke offentliggjort endnu. Til gengæld ved vi, at den vil kunne køre op til 700 km på en opladning.

PR-foto

Dacia Jogger hybrid

Dacia Jogger er ikke i sig selv en nyhed på det danske marked, men det er det til gengæld, at den prisvenlige familiebil med plads til op til syv personer nu kommer som hybridbil.

Indtil videre har Jogger-modellen nemlig kun kunnet fås med en noget brystsvag tre-cylindret benzinmotor med 110 hk, men i løbet af foråret introduceres Jogger-modellen med en hybrid-drivlinje med 140 hk.

Drivlinjen kendes fra andre af Renault-koncernens modeller - eksempelvis Renault Arkana.

Hvor meget Dacia Jogger med hybrid-drivlinje kommer til at koste i Danmark, er endnu ikke offentliggjort.

Foto: Niels Friis

Jeep Avenger

Avenger hedder Jeeps første fuldelektriske bil, som kommer på det danske marked i løbet af 2023, som den første i en ny serie af elektriske Jeep-SUV’er, som alle er udviklet til det europæiske marked.

Avenger bygges på Stellantis’ CMP-platform, hvorfra vi blandt andet kender bilmodeller som Peugeot e-2008, Opel Corsa-e og Citroën ë-C4.

Batteripakken er på begrænsede 54 kWh, hvilket giver en rækkevidde på omkring 400 kilometer. El-drivlinjen leverer 157 hk og 260 Nm.

Foto: Niels Friis

Elektrisk Opel Astra og Peugeot 308

Vi har allerede de nyeste generationer af familiebilerne Opel Astra og Peugeot 308 på det danske marked, men i løbet af 2023 introduceres koncernsøstrene som fuldelektriske biler.

doc7ocblu9v3c01k94ee7ys

Begge kommer med rækkevidder på lige over 400 km fra en relativt lille batteripakke på 54 kWh.

PR-fotos

Aiways U6

Fra en af de mange på det danske marked nye kinesiske bilproducenter kommer nu elbilen U6. Bag bilen står mærket Aiways, som i forvejen har U5 på det danske marked.

U6 er en mere sportslig coupéformet model, som lander i Danmark med en rækkevidde på 405 km, en accelerationstid fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder og en masse moderne udstyr og teknologi.

Den nye Aiways-model koster fra 379.990 kr.

PR-foto

Hyundai Ioniq 6

Hyundai har haft stor succes med elbilen Ioniq 5, som blandt andet er blevet kåret som Årets Bil i Danmark og Årets Bil i Verden.

Derfor er der også store forventninger til den nye elbil, Ioniq 6, som byder på en rækkevidde på op til 614 km på en opladning med et forbrug på ned til 13,9 kWh pr. 100 km.

Det iøjnefaldende design er udviklet med henblik på aerodynamik, og derfor er Ioniq 6 da også en af de mest aerodynamiske biler på markedet, ligesom den også er blandt de mest energieffektive elbiler.

Modellen kommer på markedet i starten af det nye år, og de danske priser er endnu ikke offentliggjort.

PR-foto

Nio ET5

De kinesiske elbiler indtager i stigende grad det danske marked, og her tidligt i det nye år sender bilproducenten Nio deres elektriske sportslige sedan ET5 på det danske marked.

ET5 er en direkte konkurrent til populære modeller som Tesla Model 3 og Polestar 2, og Nio’en kan da også fås med en effekt på op til 483 hk og 700 Nm, hvilket rækker til en accelerationstid fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

I første omgang kan ET5 fås med to forskellige batteripakker med rækkevidder på mellem 445 og op til 580 km.

De første eksemplarer forventes at kunne leveres i Danmark i april, og prisen for versionen med lille batteri begynder ved 424.000 kr.

PR-foto

Ferrari Purosangue

I den mere kulørte afdeling af bilnyhederne for 2023 finder vi Ferrari med en helt ny model, kaldet Purosangue.

Italienerne selv er ikke meget for, at man betegner modellen som en SUV, men det er svært at komme udenom, at Purosangue er netop en sådan og desuden Ferraris første af slagsen.

Hjertet i den nye Purosangue bliver en 6,5-liters V12-sugemotor, der yder 725 hk ved 7750 o./min., mens momentet topper ved 2100 o./min. på 716 Nm.

PR-foto

Der kan være mange tusind kroner at spare på at købe en brugt elbil i Tyskland - og så slipper du samtidig for at skulle vente. Læs her, hvordan du gør

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Læs mere

Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

rente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabat
Annonce:

Mest læste lige nu

Anders Fogh havde næsegrus beundring for kommunist-Kina
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt

Mere om krim med Ekstra Bladet+

LIGE NU

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: