Tjek, om dørene er låst, hvor meget brændstof der er i tanken eller hvor bilen er parkeret. Det hele over en app på din telefon, som også selv ringer op til autohjælpservice ved ulykker.
Det er bekvemmeligheder i hverdagen, som ikke længere er forbeholdt nye biler med onlineopkobling. Den danske VW-importør kommer nemlig nu med systemet, 'Min Volkswagen', der kan monteres på de fleste VW-modeller produceret inden for de seneste fem år, og som kan meget mere end noget andet system af sin slags.
Det danske system, som kan omfatte 100.000 VW-biler og yderligere 100.000 Audi, Skoda og Seat-modeller, er helt unikt i europæisk sammenhæng, hvor det ifølge importøren er det største projekt med såkaldte 'Connected Cars' og udviklet specielt til danske forhold. Rent praktisk tilbydes VW-ejere gratis at få monteret en enhed i bilens styresystem, der over et SIM-kort sender data til appen på ejerens telefon og en valgt VW-forhandler.
Her kan ejeren f. eks. også se tilstanden på bilens primære systemer som olieniveau, batteri og bremsesystem samt tjekke dæktrykket på biler med dæktryksmåler.
Men det går samtidig i dybden og analyserer bilens styresystemer døgnet rundt, så hvis der lyser en kontrollampe, vil værkstedet med det samme kunne se, hvor det er galt, f. eks med en ABS-sensor, og have delen klar, når bilejeren ruller ind på værkstedet.
- Det er et system, som både giver convenience og en nemmere hverdag, men også mere tryghed og vished, siger Nicolai Capion, der er servicemarkedschef hos Volkswagen.
Hvis en bestemt lampe lyser, vil man på appen også kunne se en forklaring på, hvad lampen betyder, og om man må køre videre, ligesom man kan chatte med værkstedet inden for bestemte tidspunkter.
Således vil funktionen med bilens placering ikke alene kunne bruges til at finde den ved parkering, men kan også bruges til sporing ved tyveri.
Systemet giver dog ikke alene muligheder for bilejeren. Det giver også gevinster for VW-forhandlerne, der bedre kan planlægge, hvad der kommer af reparationer og have et mere glidende flow på værkstedet. Men samtidig også forebygge om-igen-reparationer og give bedre information til kunden, når bilen afleveres.
Valgmuligheder
Ikke mindst giver systemet bedre mulighed for at holde fast i værkstedskunderne, hvor en del begynder at sive til de uautoriserede værksteder, når bilerne har en vis alder. Det gælder både med tilbud på service og reparationer, men også på udstyr.
- Det er klart, at det også er med til at styrke bilejernes tilknytning til værkstederne, siger Nicolai Capion.
Således er der også planer om til næste år at udvide systemet til samarbejde med tredjepartsvirksomheder som f. eks. benzin- eller forsikringsselskaber, som kan give specialtilbud.
Der er både fordele og ulemper for bilejerne, lyder meldingen fra bilistorganisationen FDM.
- Vi er grundlæggende positive. Det er et gennemarbejdet projekt. Men man skal også være opmærksom på, at det er ikke alt, som glimter, der er guld. Det her system, og de mange lignende, der er på vej, er muligvis gratis for bilisterne, men det er marketingredskaber for firmaerne bag, siger Torben Lund Kudsk.
Bekvemmelighed på vejen
- Det kan give en vis convenience eksempelvis at få toppet op med olie eller et nyt batteri hos et autoriseret værksted, som jo ikke altid er de billigste. Men skal også have for øje, at man måske kan få tingene billigere andre steder, siger Torben Lund Kudsk, der har et råd, til de, som har en ældre bil og måtte være i tvivl.
- Man skal gøre sig klart, om man er villig til at betale for convenience og bekvemmelighed, og om det er noget, man vil benytte på den lange bane, siger Torben Lund Kudsk.
- Vi er dog mere bekymrede for datadelen og tredje fase, nemlig hvordan data fra bilejerne vil blive håndteret, og om de vil blive solgt videre til tredjepart, siger han.
VW påpeger dog, at bilejeren selv specifikt skal give yderligere tilsagn, for at der må sendes oplysninger videre til tredjepart, eller man kan vælge ikke at skulle kontaktes.
Med appen i hånden kan man også følge bilens placering, så det er sværere at lave svinkeærinder, uden at ens bedre halvdel får det at vide. Det er funktioner, som allerede i dag findes i mobiltelefoner med f.eks. familiedeling. Her kan de dog slås fra, ligesom de vil kunne det i dette system.
De første biler får My Volkswagen installeret efter sommerferien.