5 MEGET mærkelige konceptbiler

Hvad tænkte designerne dog på, da de tegnede denne håndfuld uhyrligheder - eller genialiteter?

Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Følg Biler

Ekstra Bladet har været en tur i arkiverne og fundet fem bizarre og mærkværdige konceptbiler, som af forskellige årsager aldrig kom i produktion - hvilket måske var meget godt.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

De så godt ud på papiret...

 

Flad Ferrari

Ferrari 512S Modulo

Udviklet i 1970

Denne UFO-agtige sportsvogn fra Ferrari udmærker sig ved ikke at have døre. For at komme ind i den er man nødt til at trække taget bagud og klatre ombord.

Ferrari 512S minder om en panini, der lige er kommet ud af toasteren. Den er trykket så flad, at den formentlig vil kunne køre under sidespejlene på en almindelig personbil.

Man skal dog ikke kimse af muskelkraften i den gamle hingst, der er designet af Paolo Martin og blev afsløret ved Geneve Motor Show i 1970. Ferrari 512S har V12-motor og ikke færre end 550 hestekræfter. Den når 100 km/t på 3,1 sekunder og har en topfart på 350 km/t.

Faktisk findes der en version af Ferrari 512S Modulo, som er i brug. Den blev købt af den amerikanske bilentusiast James Glickenhaus i 2014.

Foto: Morio/Wikimedia Commons

 

Lidt for smart italiener

Alfa Romeo BAT 7

Udviklet i 1954

Konservative og kedelige. Sådan kender vi 50’erne, hvor verden stadig var ved at komme sig efter krigen. Derfor vakte det også opsigt, da Alfa Romeo løftede sløret for en trio af konceptbiler med et nærmest chokerende udtryk.

En af dem var Alfa Romeo BAT 7 designet af Franco Scaglione. Sportsvognen har bløde kurver og en bagende, der ligner vinger.

Lige så meget vildskab og balstyrisk fart der er udenpå, lige så lidt substans er der under motorhjelmen.

Da Jeremy Clarkson testkørte den i ’Top Gear’, beskrev han, hvordan 50 km/t føltes, som om bilen var ved at falde fra hinanden.

Foto: Rex Gray/Wikimedia Commons

 

Gik efter designpris

Lancia Stratos HF Zero

Udviklet i 1970

Det er form frem for funktion i dette forsøg på en futuristisk fremtidsbil af den verdensberømte italienske bildesigner Giovanni Bertone, der øjensynligt har skellet til den danske vesterhavsost, da han udtænkte bilens front.

Lancia Stratos HF Zero er ud af 70’ernes trend med at designe kileformede sportsvogne, og sammenligner man med Ferrari 512S Modulo fra samme år, er den 84 centimeter høje Lancia faktisk en smule lavere.

Man kommer ind bilen ved at skubbe forruden op og stige ind forfra. Sæderne er så skrå, at man er nødt til at ligge ned, og fra den position er der ikke udsyn til andet end bilens enorme forrude.

Lancia Stratos HF Zero blev bygget med en beskeden V4-motor med 115 hestekræfter. Prototypen blev solgt for 5,7 millioner kroner ved en auktion i 2011.

Foto: Sailko/Wikimedia Commons

 

Tilbage til fremtiden

Mercedes-Benz C111

Udviklet i 1969

Man kommer ikke meget tættere på The DeLorean fra ’Tilbage til fremtiden’ end Mercedes-Benz C111.

Bilen blev præsenteret i sin første version på bilmessen i Frankfurt i 1969, og i årene efter fulgte yderligere 12 versioner efter. Idéen var at skabe en sportsvogn med centermotor, turboladere og andre nyskabende elementer. Særligt mågevinge-dørene er ikoniske, for de åbner lodret.

Mercedes-Benz C111 er en legendarisk konceptbil, og de tilbageværende udgaver er overraskende funktionelle og vil uden problemer kunne bruges i danske byer.

Mercedes valgte dog at stoppe produktionen - og dermed slukke tusindvis af drengedrømme.

Foto: Marcel Kusch/Ritzau Scanpix

 

Spandex-shapeshifteren

BMW Gina

Udviklet i 2008

Der er skruet helt op for nytænkningen i denne BMW, der leder tankerne hen på strækmærker og stramme Levis-bukser.

Modsat de fleste andre biler, hvis karrosseri er lavet af metal, kulfiber eller plastic, så er BMW Gina betrukket med et særligt stretch stof (polyurethan), der er elastisk, vandtæt og skifter form ved 120 km/t.

Bag den kamæleonagtige sportsvogn, der med lidt god vilje kunne være med i en ’James Bond’-film, står den amerikanske bildesigner Chris Bangle.

Han har tidligere udtalt, at han ville udfordre branchens vanetænkning med BMW Gina, der selvsagt var for vild og obskur en idé til at blive sendt ud på markedet.

Foto: PR

Mere fra Ekstra Bladet+

Mettes skamløse spinshow

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+