Årets bedste brugte hit - hit med et bud

Juryen til Årets Brugtbil 2015 har talt - og shortlisten er snusfornuftige køretøjer med en enkelt undtagelse. Hvad ville du ha' valgt?

Citroën DS3 er med i opløbet om at blivet Årets Brugtbil. Det er den fordi den er billig og sjov
Citroën DS3 er med i opløbet om at blivet Årets Brugtbil. Det er den fordi den er billig og sjov

Brugtbilkøb skal være fornuftigt - jo jo. Men behøver det at være trist som en regnvejrsdag i november? Det plejer det at være, hvis det står til Årets Brugtbil-jury, som jeg selv er en del af.

Men i år stikker det hele lidt af. Der er nemlig en sjov med med i opløbet.

Udgangspunktet for valget er listen over de bedst sælgende biler i 2014. Bruttolisten af biler, som juryen kunne vælge imellem bestod af de 100 bedst sælgende biler på i Danmark i 2014, og ud af dem skulle jurymedlemmerne vælge fem, som de hver især mente at de kunne stå inde for.

For et par år siden blev det besluttet, at vi skulle have nogle jokere med i spil - biler, som vi elsker, men ikke nødvendigvis er på top 100 listen.

De fem biler, som i år er udvalgt af brutto-feltet på de 100 biler er:

Her er de fem kandidater til Årets Brugtbil

Citroën DS3: 2010-2014
Der er 272 brugte eksemplarer til salg på BilBasen, til priser fra 89.900 kroner til 449.900 kroner.

Reservedelsprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 121

Serviceprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 114

TCO* for de fire mest udbudte varianter er: 2,24 kr/km

Mercedes C-klasse: 2007-2011
Der er 299 brugte eksemplarer til salg på BilBasen, til priser fra 150.000 kroner til 899.000 kroner

Reservedelsprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 183

Serviceprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 154

TCO for de fire mest udbudte varianter er: 3,31 kr/km

Nissan Qashqai: 2010-2014
Der er 342 brugte eksemplarer til salg på BilBasen, til priser fra 149.900 kroner til 436.90 kroner

Reservedelsprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 102

Serviceprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 99

TCO for de fire mest udbudte varianter er: 2,88 kr/km

Opel Insignia: 2008-2013
Der er 288 brugte eksemplarer til salg på BilBasen, til priser fra 127.000 kroner til 499.800 kroner

Reservedelsprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 98

Serviceprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 108

TCO for de fire mest udbudte varianter er: 2,81 kr/km

Peugeot 508: 2010-2014
Der er 108 brugte eksemplarer til salg på BilBasen, til priser fra 149.800 kroner til 399.900 kroner

Reservedelsprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 149

Serviceprisindekset for de fire mest udbudte varianter er: 122

TCO for de fire mest udbudte varianter er: 3,01 kr/km

*De totale omkostninger ved at eje bilen.

Beregningerne er foretaget af FDM


Mit valg var gik mere i retning af outsidere på det danske marked. Biler som ikke er superpopulære, men stikker lidt af fra mængden enten i form eller funktion. Outsidere betyder først og fremmest, at der ikke er ret mange biler til salg, men også at der går liebhaveri i sagen. Nogle købere kunne ikke drømme om at kigge i retning af en Saab 9.3 - andre vil give en arm for at få fat i en af de sidste biler fra en engang så stolt bilfabrik fra vores broderland.

Spørgsmålet er selvfølgelig hvad der i realiteten er den bedste brugte bil. Det er næsten umuligt at svare på, for de vil være lige så forskellige som de, der køber bilerne. Nogen vil foretrække driftsikkerhed frem for alt. Andre vil have prestige, og andre vil have så meget sjov for pengene som muligt.

Opel Insignia giver meget for pengene, kører godt, og føles ny - også som brugt
Opel Insignia giver meget for pengene, kører godt, og føles ny - også som brugt

Mercedes med million-potentiale
De fleste af medlemmerne af juryen synes at vedligeholdelsesomkostningerne - som i branchen kaldes TCO eller "Total Cost of Ownership" eller på godt dansk: "hvad koster det at holde skidtet" er noget af det, der tæller mest i vurderingen af en brugt bil. En af mine kolleger har også C-klassen på sin favoritplads:

Ebbe Sommerlund har i mange år har beskæftiget sig hovedsageligt med brugte biler.

Ebbes argument for at pege på Mercedes C-klasse som favorit, er:

- Der var engang en Mercedes-Benz altid kunne køre en million km - om end de sidste 600.000 ville foregå i Egypten. Sådan en bil er C-klassen fra 2007. Den er pålideligheden selv og så er den en fremragende bil til de lange ture. Godt nok er den ikke billig, men den holder prisen fornuftigt, så på den lange bane er det ikke meget dyrere at have en stjerne på hjelmen, når vi taler C-klassen.

Se også: Ekstra Bladets personlige favorit

Problemfri japaner
Men Nissan Qashqai er også i høj kurs - både hos FDM og Jyllandsposten/Ekstra Bladets print-aviser.

Min kollega på den trykte udgave af Ekstra Bladet, Christian Schacht foretrækker Nissan'en fordi:

- På trods af nogle år på bagen er Nissan Qashqai fortsat en flot bil,  men vigtigst af alt: Teknikken er ganske problemfri. Samtidig er den en ganske rummelig bil til familien, der værdsætter en høj kørestilling, frem for et enormt bagagerum, som er den klassiske stationcars styrke.

Se også: Ka' Qashqai bruges som brugt

Solid Opel
Martin Gregersen, der om nogen har mere end en mavefornemmelse for hvad der er en god brugtbil i kraft af sin stilling som bilinspektør for bilsynsvirksomheden Applus, vælger Opel Insignia som sin favorit.

- Det er en velbygget kvalitetsbil fuld af komfort og køreglæde, og det gør, at jeg mener, at Opel Insignia bør vinde prisen som bedste brugt bil 2015.

David Knudsen fra Bilbasen har en fjerde favorit, nemlig Peugeot 508:

- Peugeot 508 er en dejlig familiebil med mega meget plads og fås i alle karosserivarianter. Den har nu været på det danske marked i 4 år og har taget en rimelig afskrivning, så man får meget bil for pengene!

Peugeot 508 er stor og billig og en oplagt kandidat til Årets Brugtbil
Peugeot 508 er stor og billig og en oplagt kandidat til Årets Brugtbil
 

VW er for dyr
Et bilmærke til aldrig når til tops i afstemningen er interessant nok Danmarks mest populære bilmærke, når det gælder nye biler: nemlig VW.

Ifølge Karsten Meyland Lemche, journalist hos FDM, er årsagen til at VW ikke kommer på tronen i konkurrencen om at blive Årets Brugtbil, at de er lidt for dyre som brugt.

VW har aldrig ligget i top i konkurrencen om at blive Årets Brugtbil.
VW har aldrig ligget i top i konkurrencen om at blive Årets Brugtbil.
 

- Når du ser på brugte biler spiller prisen ind, og vores kolleger synes nok at brugtpriserne på VW-modeller er for høje. VW har heller ikke det bedste ry blandt andet pga. gearkasse og knastkædeproblemer, men det betyder ikke, at jeg partout synes, at det er dårlige biler, men skal blot sikre sig, at bilen er i orden inden man begiver sig ud i et køb, siger Karsten Lemche til Ekstra Bladet, og oplyser samtidig, at han selv var tæt på at stemme Golf 6 ind som en af sine favoritter.

Den med at VW skulle være for dyr deler Jan Lang, som er journalist på Bilbasen.dk ikke med FDM's Karsten Lemche:

- Jeg har den grundlæggende holdning, at den kan være nok så dyr, bare den er godt konstrueret. Der skal ikke komme overraskelser. En brugt bil skal bare være billig i drift, forklarer Jan Lang.

Den endelige afsløring af vinderen af Årets Brugtbil sker den 25. marts klokken 7.

24 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere