Nye drømme

Honda viser fremtidig scooter-cruiser motorcykel

Honda DN-01 er et kig ud i den nære fremtid, hvor motorcykler kunne se anderledes ud med mere vægt på komfort end på fart.
Honda DN-01 er et kig ud i den nære fremtid, hvor motorcykler kunne se anderledes ud med mere vægt på komfort end på fart.
TOKYO (Ekstra Bladet): Honda DN-01 er ikke en scooter, den er ikke en mc-cruiser, den er ikke en rigtig motorcykel. Men hvad er Honda DN-01 så?

En drøm på to hjul, der skal vise, hvad der kunne være muligt om tre-fem eller ti år. Honda forsøger at tage højde for, at de hårde drenge, der ikke kan nøjes med mindre end 150 hk, er en uddøende race, og at gruppen af de nuværende nye tohjulskørere af den blødere slags med mindre lyst til fart og rå acceleration og mere til afslappet, lettere uengageret transport vokser.

Stilen er lidt scooter med fødderne plantet på to plader, men der er hverken gearpedal eller bremsepedal. Gearskiftet er automatiseret, og en robot skifter de seks gear enten helt automatisk eller sport-automatisk, hvor robotten skifter ved højere omdrejninger, eller manuelt, hvor piloten trykker på en knap på venstre side af styret. Teknikken er den samme som på visse bilmodeller med sekventielt gearskifte.

Der er altså ikke noget koblingsgreb. I stedet betjener grebet til venstre hånd baghjulsbremsen, og højre hånd tager sig af forhjulsbremsen. Der er såkaldt integralbremser, der bremser fuldt på forhjulet og halvt på baghjulet. Resten tager venstre hånd sig af.

Designet kan i høj grad kaldes futuristisk, men slet ikke urealistisk. Acceptantstærsklen for disse nye tohjulskørere er lav, fordi mange kommer fra en scooter. Derfor er Honda DN-01 nok nærmere tre år ude i fremtiden end ti.