Små tørstige heste

De første internationale tests af den nye Golf 5 GT er ikke nær så positive over for det nye vidunder, som fabrikken ellers lagde op til

Golf GT ser voldsomt sportslig ud med 17- tommer-fælge og lavprofildæk. (Fabriksfoto)
Golf GT ser voldsomt sportslig ud med 17- tommer-fælge og lavprofildæk. (Fabriksfoto)
Det tyske bilmagasin auto, motor und sport er tæt på at betegne modellen som en døgnflue, hvilket er usædvanligt, da tyske magasiner normalt er meget patriotiske.

Men GT'en er ikke så økonomisk som annonceret, og den mangler power.

Golfen så dagens lys på Frankfurts Motorshow for et par måneder siden, hvor den præsenteret som benzinmotorens vej tilbage i de hurtige økonomibilers rækker, der ellers er domineret af turbodieselmodeller.

GT-modellen har kun en 1,4 liters motor, men med imponerende 170 hk takket være turbo og kompressor. Tophastighed er 220 km/t. og derfor kun lidt langsommere end flagskibet GTI med sine 200 hk og 240 km/t.

Desuden skulle GT'en kunne klare imponerende 14,5-17 km på literen, hvilket sagtens skulle sammenlignes med en 2,3 liters almindelig karbureret benzinmotor med tilsvarende kræfter, der typisk kun kører ni til 11 km/l.

Kniber med tophastighed
The Times mener syrligt, at GT'ens 170 'heste' må være meget små. Det går rimeligt stærkt op til 180 km/t., men tophastigheden er svær at nå.

Økonomien kniber også, skriver Auto Bild. I en sammenligning med Opel Astra 1,9 CDTI diesel med 150 hk halter den uhjælpelig bagefter. Astraen kører gennemsnitlig 17,2 km/l, mens GT'en jævnfør Bild kun kører 13,8 km/l, og auto, motor und sport ikke når over 12,1 km/l.

GT'en bliver formentlig kun hjemtaget hjem på bestilling, da prisen på omkring 390.000 kr. er for tæt på GTI'ens 414.000 kr.

Så hellere den rigtige GTI-vare, skriver de tyske anmeldere, der til gengæld ser frem til den ny Golf GT TDI diesel-model med 170 hk og partikelfilter, der også skulle dukke op på markedet i det nye år.