Drenge-drømmen

Stand-up-komikeren Thomas Hartmann er en vaskeægte bilfreak - derfor kører han Mazda RX-7

Thomas Hartmann er den lykkelige ejer af en heftig Mazda RX-7. Denne model var den sidste, inden Mazda ændrede til den nuværende RX-8. (Foto: Anthon Unger)
Thomas Hartmann er den lykkelige ejer af en heftig Mazda RX-7. Denne model var den sidste, inden Mazda ændrede til den nuværende RX-8. (Foto: Anthon Unger)
De fleste kender nok Thomas Hartmann som en flabet stand-up-komiker med grov humor. Men når talen falder på hans Mazda RX-7 fra 1993, er der ikke skyggen af ironi i hans øjne. Tværtimod bliver stemmen blød som smør.

- Min Mazda er min drømmebil. Jeg glemmer aldrig den dag, da jeg som otteårig i 1978 var helt vild med superhelte og gik ned i den lokale kiosk for at købe mit ugentlige Spiderman-blad.

- På hylden ved siden af Spiderman-bladet stod magasinet Bil, Motor & Sport - datidens førende bilmagasin - med et billede af en supersej, gul Mazda RX-7 på forsiden.

- Det var kærlighed ved første blik. Jeg droppede mit Spiderman-blad og købte i stedet bilmagasinet, hvorefter jeg gik hjem til min far og forklarede ham, at den bil skulle bare jeg have, når jeg blev stor. Koste hvad det koste ville.

Det fantastiske ved Mazda RX-7'eren er, ifølge Thomas Hartmann, helheden. Designet, fartevnen og det faktum, at den har en Wankelmotor (rotationsmotor).

- Min første model købte jeg i 1990, men tre år senere kom så en nyere og dyrere model. Den havde jeg først råd til at købe for små tre år siden, forklarer komikeren.

Siden han fik kørekort, har Thomas Hartmann været den lykkelige ejer af 16 forskellige biler.

- Men kun med denne her bil har jeg sat mig ind for at prøvekøre og med det samme vidst, at denne her bil ville jeg aldrig nogensinde sælge igen. Jeg kan ikke forklare det. En Mazda RX-7 er ikke en bil, du sætter dig ind i for at køre, det er en bil, du tager på. Den bliver en forlængelse af, hvem du er. Alt, hvad den gør, føles bare naturligt og rigtigt.

15 timer om ugen
Det lyder virkelig som ægte kærlighed og er det også. Dog ikke mere end, at stand-up'eren trods alt sætter sin kæreste - altså hende af kød og blod - på en sikker førsteplads.

- I gennemsnit bruger jeg vel 15 timer om ugen på min bil. Enten er jeg i garagen og skruer på den, eller jeg kører i den - eller jeg sidder derhjemme og læser bilmagasiner. Heldigvis er mit arbejde jo meget fleksibelt - ellers kunne jeg ikke bruge så meget tid på bilen, uden det gik ud over parforholdet. Og så ville jeg klart sætte min kæreste først. Men nu er det så heldigt, at når hun er på arbejde, kan jeg bruge noget af tiden på min hobby.

Slænget
Selv om stadigt flere kvinder er begyndt at blande sig i garage-slænget, er Hartmanns kæreste ikke blandt dem, der tager oliedragten på og går med drengene i garagen.

- Hun har ikke engang kørekort, men jeg har da fået smittet hende lidt. Tidligere i år var vi nede og se Le Mans. En helt fantastisk oplevelse, som vi gentager næste år. Ingen tvivl om det.

- Japanske biler konkurrerer på to ting: Teknisk kvalitet og pris. Designet er ikke altid i top, men både Mazda og Toyota er blandt de mest pålidelige biler overhovedet. Det tekniske er simpelthen bare i orden.

Netop det tekniske er hovedinteressen, når Thomas Hartmann og hans bil-kammerater mødes om vinteren i garagen.

- Sammenholdet i vores miljø er helt i top. Ofte får vi skyld for at være nogle bisser, der kører ræs ude i byen til fare for andre. Men de beskyldninger har intet med virkeligheden at gøre. Dem, der kører ræs, er nogle 18-årige fyre, der har lånt fars bil. Vi, der har ofret tusinder af kroner og usandsynligt mange timer på vores biler, har alle det, der hedder 'mekanisk sympati'. Man hærger simpelthen ikke den motor, som man har passet og plejet ned i mindste detalje.

I det hele taget er bilentusiast-miljøet ikke så råt og bisset, som dets rygte:

- Hvert år, når der er DHB (Danmarks hurtigste bil-arrangement), er vi 15.000-20.000 mænd i 20'erne samlet i tre dage. Og der er bare aldrig ballade eller slåskampe. Det handler om den håndværksmæssige stolthed over bilerne -ikke om at drikke sig stiv og fyre den af, forklarer Danmarks nok sjoveste bilfreak, der for tiden arbejder på sit onemanshow, som har premiere i februar måned.
0 kommentarer
Vis kommentarer