Sommerdæk - har du styr på skiftet?

Det er tid til at sætte sommerhjulene på - men det er vigtigt for sikkerheden, at det bliver gjort korrekt

Ikke nok med at dagene bliver længere, træerne grønnere og fuglene fløjter lidt mere. Det er også ved at blive varmere, og det betyder, at det absolut ikke er nødvendigt at køre rundt med vinterdæk på bilen længere.

Bilens hjul er en stor del af køretøjets sikkerhedsrelaterede dele. Og derfor skal de monteres rigtigt. I modsat fald kan det gå ud over komforten, give mere slid og i værste fald føre til alvorlige ulykker, fortæller Volker Nitz, der er direktør i Dækbranchens fællesråd.

Hans bedste råd er, at man benytter en dækspecialist til at udføre arbejdet med at skifte dæk. Men vil man gøre det selv, anbefaler han på det kraftigste, at man køber sig en såkaldt momentnøgle for at sikre sig at hjulboltene får det helt rette tilspænding. Spænder du for hårdt strækker du bolten, kværner gevindet og ødelægger fælgen.

GUIDE: Se hvordan du skifter hjul i billed-galleriet herover

Men hvilken momentnøgle skal man så købe?

- Du kan nøjes med et billigt produkt, hvis du kun benytter momentnøglen tre gange om året, fortæller Hans-Jørn Nørtoft Koordinator på området Automobilteknik på Teknologisk Institut.

De billigste nøgler er præcise nok, men har en kort levetid, fortæller Hans-Jørn Nørtoft.

Sådan en kan du f.eks. få til omkring 350 kr.





De dyre momentnøgler adskiller sig fra de billige ved at de holder længere - eksempelvis 25.000 klik- sådan en god momentnøgle koster fra 1.000 - 8.000 kr. og er typisk produceret af Stahlwille, Facom, Snap-On, Bahco, Hero, Kamasa eller Beta. De "professionelle" nøgler som Stahlwille eller Bahco kommer fra tid til anden på tilbud til omkring 800 kr.

Desuden skal du sørge for at nøglen passer til det moment, du skal spænde. For størst mulig præcision skal du bruge momentnøglen øverste område af momentet. En hjulbolt skal typisk spændes omkring 110 Nm (det kan du få at vide af din bilforhandler). Så bør du bruge en momentnøgle der f.eks. går til maksimalt 200 Nm.

Om du vælger en nøgle, der benytter fjeder eller torsion er af mindre betydning, mener Hans-Jørn Nørtoft, der sammen med sine kolleger tjekker 16.000 momentnøgler om året for værksteder i Danmark.

Ifølge Hans-Jørn Nørtoft bruger mange deres momentnøgler forkert.

- Den største fejl er folk stopper med at vride for sent. Hvis du bare giver gas og stopper ved klikket har du for det meste givet for meget moment. Ifølge undersøgelser giver folk typisk 16 procent for meget moment. Derfor skal man dreje nøglen meget langsomt de sidste 20 procent af trækket.

En anden fejl, er at man vælger den forkerte skala. Hvis du får opgivet momentet i Nm (og det gør du altid) skal du bruge den skala der hedder Nm og IKKE lbf·ft.

Når du har brugt momentnøglen skal du ALTID huske at løsne den, så den ikke står forspændt. Den skal altså ned på 0 Nm, når du lægger den tilbage i kassen. Gør du ikke det, risikerer du at ødelægge nøglen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen