Ekspert: Brugtpriser er på vej ned

Rekordlave priser på nye mikrobiler begynder at presse prisen på brugte biler

Brugte mikrobiler er begyndt at falde i pris, men eksperterne er ikke enige om, hvorvidt det er små krusninger eller et decideret prisfald, vi er vidner til. (Foto: Christian Schacht)
Brugte mikrobiler er begyndt at falde i pris, men eksperterne er ikke enige om, hvorvidt det er små krusninger eller et decideret prisfald, vi er vidner til. (Foto: Christian Schacht)

Ny bil i påsken? Så er det om at se dig for og vide, at det er købers marked:

Du har indtil for nylig kunne få en helt ny Citroën C1 med fem døre og aircondition til 85.000 kr. Og den fortsatte priskrig på bilerne i den billigste prisklasse slår nu igennem på brugtpriserne, hvor få tusinde kroner vægter tungt. Sådan lyder meldingerne fra to analytikere.

Det er en prisklasse, hvor brugtpriserne i et næsten umætteligt marked længe har ligget på et meget højt niveau. Så højt, at det ikke har kunnet betale sig at købe brugt frem for ny.

LÆS OGSÅ:

Se også: Sådan køber du brugt

Større prisfald
Imidlertid er der nu en bevægelse i gang med større prisfald, fordi udbuddet af de brugte er vokset kraftigt, mens der stadig er kampagne på nye, lyder det fra Jan Lang, Bilbasen.

Kollegaen Niels Grøftehauge fra Bilpriser er dog uenig. Han mener, efterspørgslen sagtens kan opsluge udbuddet og ser kun et mindre prisfald.

Jan Lang fra Bilbasen mener, at udbuddet er vokset meget over de sidste fire måneder, og priserne dermed er faldet.

– Det er en ny udvikling. Priserne er på vej nedad, og de bliver ved med at falde, siger Jan Lang.

Det er især modeller som Chevrolet Spark og de aldrende trillinger Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 fra de første årgange omkring 2007-2008, som falder. Det er et prisfald på 10 procent eller 5000-7000 kr. for en fire-fem år gammel bil. En udvikling, som altså fortsætter og forstærkes af, at flere private også sætter deres biler til salg, fordi forhandlerne ikke vil give meget for den gamle.

– Rådet er klart: hvis du skal sælge, så gør det nu. Især hvis du har en tredørs C1, 107 eller Aygo. Hvis du skal købe, så vent yderligere en tre-fire måneder. Så kan du godt tjene en skilling for hver måned, du venter, siger Jan Lang.

Han mener dog ikke, at markedet endnu er vendt, så det kan betale sig at købe en brugt mikrobil frem for en ny.

Men det kan de meget vel være om en tre-fire måneder, mener han. Et sikkert tegn er, hvis en bil som en Chevrolet Spark kan købes for under 45.000 kr.

Stadig efterspørgsel
Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk er uenig i udviklingen og ser ikke den store bevægelse.

– Hvis Citroën sætter nyprisen 5000 kr. ned, så skubber det også brugtpriserne 5000 kr. ned, men bytteprisen, folk skal betale, er den samme, og der er stadig efterspørgsel efter de brugte, fordi folk vil have små biler, siger Niels Grøftehauge.

Han kan se, at der har været en længere liggetid i vintermånederne, mens ellers mener ikke, der er et decideret prisfald.

– Vi har solgt Citroën C1 8000 kr. over vurderingen, og siden samme tid sidste år er priserne måske faldet 2000-3000 kr. Man skal op på den store klinge for at kalde det for et drastisk prisfald, lyder det fra Niels Grøftehauge.

Fortsat attraktive
Niels Grøftehauge vurderer, at priserne ikke vil falde i den umiddelbare fremtid.

– Krisen gør folk meget bevidste. Mange vil downsize, og de er meget bevidste om mikrobilernes lave forbrug og ejerafgift, forklarer eksperten fra Bilpriser.

Hos BCA Bilauktion, som er en af de store engrossælgere, mærker man også kun små krusninger.

– Priserne har ikke ændret sig mærkbart. Det kan godt være, at der har været et mindre fald. Men niveauet er ikke faldet væsentligt. Mikrobilerne er stadig attraktive, og vi får meget gode priser for de mindste biler. Det er uændret, konstaterer Peter Worsøe, der er chefauktionarius hos BCA Bilauktion.

Han vurderer dog, at flere sælger bilerne privat, fordi forhandlerne ikke vil byde ret meget for de brugte mikrobiler, da de ikke kan tjene penge på dem.

Up & Co mest værdifaste
Bestsellerne blandt de nye er trillinger, VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. De holder prisen bedst, men vil også tabe mere i værdi end niveauet har været tidligere, hvor det var meget højt, lyder det fra Bilbasen.

– Up, Mii og Citigo er helt klart de mest værdifaste og taber mindre end de andre, siger analytiker Jan Lang.

Han pointerer dog samtidig, at det store salg, der i fjor var over 10.000 alene på Up, også påvirker udbuddet og dermed afskrivningen mere.

En analyse, som Bilbasen har lavet, viser således, at en 5-dørs Skoda Citigo over fire år vil tabe 55 procent, mens en tilsvarende Toyota Aygo vil ligge på 60-61 procent.

Den forholdsvis lille difference skyldes, at det er dyrere at få fem døre i en Citigo end i en Aygo, hvor de fleste af modellerne sælges med fem døre ganske billigt. Faktisk har Toyota ikke længere den 3-dørs Aygo i modelprogrammet, mens C1 og 107 fortsat kan leveres i den udformning.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere