Stationcar til slalomløb

Volvo V40 Cross Country er som skabt til isglatte veje

Som kommende ejer af en V40 med AWD vil man desværre nok aldrig komme til virkelig at prøve systemerne af, men til hverdag vil man blot opleve en bil, der er nærmest umulig at få til at spinde på forhjulene, og som kommer frem gennem alt slags føre på en overbevisende og tryg facon.
Som kommende ejer af en V40 med AWD vil man desværre nok aldrig komme til virkelig at prøve systemerne af, men til hverdag vil man blot opleve en bil, der er nærmest umulig at få til at spinde på forhjulene, og som kommer frem gennem alt slags føre på en overbevisende og tryg facon.

(Åre, Sverige) Bredt sidelæns gennem en isglat kurve er ikke det, som de fleste forbinder med Volvos biler, men det er lige præcis, hvad der sker lige nu på en bundfrossen sø nord for Sveriges største skisportssted, Åre.

Svenske Volvo havde i mange år ingen firehjulstrukne biler, men i 1996 sendte man en 850'er på gaden med et permanent firehjulstræk af viskose-typen. Siden er biler med 4x4 kommet i en lind strøm fra Volvo.

Volvo har nu inviteret til præsentation af den nye Volvo V40 Cross Country, og hvad er mere indlysende end at prøve bilen på heftigt glatte svenske bjergveje og så slutte af med tre timers kørsel på isbane, hvor femte generation af Haldex-firehjulstrækket kan komme på arbejde i minus ti graders frost iført godt med stålpigge i dækkene.

Læs også: Biler udsættes for gnaverangreb

Som sagt så gjort. Vi byder firhjulstrækket alt, hvad det skal kunne og lidt til, og tilbage på blokken efter en dag på isen står billedet af en V40, der med AWD bliver sportsligere, fordi muligheden for at trække på alle hjul tillader ingeniørerne at fintune bilen i Sport-mode, så en pæn udskridning med bagvognen er mulig.

Det er sjovt, sikkert og understreger på den måde de kerneværdier, som den nye V40 står for.

Den kan både løbe langrend og slalom i sneen og sno sig kunstfærdigt på isen.

På pigdæk styrede og bremsede den som en Ingemar Stenmark med op til 80 km/t. på sammenkørte sneveje gennem skovene. Og ude på terræn-pisten klatrede den problemfrit op ad stejle stigninger i løs sne.

Læs også: Audi flirter med hybridteknikken

Beskeden merpris
Som kommende ejer af en V40 med AWD vil man desværre nok aldrig komme til virkelig at prøve systemerne af, men til hverdag vil man blot opleve en bil, der er nærmest umulig at få til at spinde på forhjulene, og som kommer frem gennem alt slags føre på en overbevisende og tryg facon.

Merprisen for en Cross Country er 30.000 kr. Det betyder, at den 115 hk diesel koster 339.000 kr. i udstyrsversionen Kinetic, som omfatter alufælge, klimaanlæg og meget mere.

Men ikke træk på alle fire, som er reserveret t5, som koster 513.000 kr.

Selv om V40 Cross Country er lidt højere og udstyret med masser af image-skabende effekter i form af plastpaneler og sporty grill, er det i første omgang kun topversionen, T5, der er med 4x4.

Læs også: Månedens bilbabe: jeg er en Lamborghini

Power i topmodellen
Den femcylindrede 2,5-liters T5 motor yder 254 hk med 400 Nm drejningsmoment, inkl. 40 Nm overboost til rådighed ved acceleration.

Modellen fås udelukkende med automatgear, hvor acceleration fra 0-100 km/t. klares på 6,1 sekunder. Brændstofforbruget er 7,8 liter/100 km, svarende til 12,8 km/literen.

Desuden leveres bilen som T4, med en 1,6-liters GTDi motor med 180 hk og maks. drejningsmoment 270 Nm inkl. 30 Nm overboost. De sædvanlige dieselmotoriseringer er naturligvis også mulige i Cross Country.

Teknikken styres fra en superfunktionel og rank førerplads. De instruktive instrumenter og displays er lige i øjet.

Alle knapper og kontakter går legende let og er lige ved hånden – præcist som i den almindelige V40, som på rekordtid er blevet svenskernes mest populære model herhjemme.

Læs også: E-klasse med op til 585 hestekræfter

Højere
For pengene får man primært en bil, der udstråler lidt mere aktiv livsstil, og en siddeposition, der er fire cm højere til gavn for overblikket. Selve bilen har knap to cm mere frihøjde.

Om der kommer flere AWD-udgaver af modellen, vil afhænge af bilens popularitet, men herhjemme har omkring 35 kunder allerede købt en Cross Country uden at have kørt i bilen.

Volvo har inviteret og betalt rejsen til Åre.

Læs også: TV: Renault vil banke Audi på Le Mans

Læs også: Ny Corvette Stingray med 450 hk

1 af 4 Selv om V40 Cross Country er lidt højere og udstyret med masser af image-skabende effekter i form af plastpaneler og sporty grill, er det i første omgang kun topversionen, T5, der er med 4x4.
2 af 4 V40 Cross Country leveres også med en 1,6-liters benziner med 180 hk og maks. drejningsmoment 270 Nm inkl. 30 Nm overboost. De sædvanlige dieselmotoriseringer er naturligvis også mulige i Cross Country
3 af 4 
4 af 4 Som kommende ejer af en V40 med AWD vil man desværre nok aldrig komme til virkelig at prøve systemerne af, men til hverdag vil man blot opleve en bil, der er nærmest umulig at få til at spinde på forhjulene, og som kommer frem gennem alt slags føre på en overbevisende og tryg facon.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere