Vælg det rigtige brændstof

Skal du købe en billig benzinbil eller en dieselbil med bedre brændstoføkonomi?

Du skal køre mindst en halv time eller 30 km ad gangen, før en dieselbil har ordentlige betingelser, ellers giver diesel ingen mening, lyder det fra FDM. (Foto: Thomas Larsen)
Du skal køre mindst en halv time eller 30 km ad gangen, før en dieselbil har ordentlige betingelser, ellers giver diesel ingen mening, lyder det fra FDM. (Foto: Thomas Larsen)

Øjnene løber ned over listen. Dieselmotorerne stikker frem som de mest økonomiske, og en liter diesel er tilmed billigere end en liter benzin.

Merprisen på 10-30.000 kroner er sparet i løbet af få år, for dieselbilerne taber mindre i værdi.

Det lyder besnærende at besøge tanken sjældnere og tilmed have fornemmelsen af de flere kræfter, der ofte følger med en turbodiesel.

Læs også: TV: Renault vil banke Audi på Le Mans

Kørselsmønstret er vigtigt
Argumenter for og imod dieselbiler ligger i bunker på nettet, og hvis man besøger forskellige bilsælgere, svinger svarene som vindposen på Storebæltsbroen.

Men er der ikke noget med, at dieselmotorer ikke kan tåle korte ture? Og hvad med gensalgsværdien? Hvad er egentlig op og ned? Hvornår skal man vælge diesel, og hvornår skal man vælge benzin? Det er nogle af spørgsmålene, som man gør klogt i at tage stilling til, inden man vælger, hvilket brændstof ens næste bil skal køre på. Hos FDM svarer teknisk konsulent Christian Daugaard:

– Man skal have det rigtige kørselsmønster for at vælge diesel. Generelt skal man køre mindst en halv time eller 30 km, hver gang man starter, for at sikre, at en dieselmotor når den rigtige drifts-temperatur. Hvis ikke motoren bliver ordentlig varm, er der risiko for øget tilsodning og tilstopning af oliesi og smørekanaler. Når det sker, er turboen en af de komponenter, der først går i stykker, men man risikerer nedbrud af hele motoren.

Det er dyre reparationer, en udskiftning af turbolader kan koste mellem 15 og 20.000 kr. Er motoren helt død, koster det måske det tredobbelte.

Læs også: Biler udsættes for gnaverangreb

Hos FDM ser man en del nedbrud på motorer, hvor ejeren enten ikke har det rigtige kørselsmønster, ikke overholder service eller kører på forkert olie. Måske endda en kombination af de tre.

Men mange kører også helt problemfrit, ifølge Christian Daugaard.

– Hvis man har det rigtige kørselsmønster og overholder serviceplanen med den rigtige olie, så ser vi ikke mange problemer på dieselmotorerne, siger han.

Der er altså et krav, der skal være på plads, hvis du skal overveje en dieselbil: Hvis ikke du oftest kører i mere end en halv time eller over 30 km, når du starter din motor, så skal du have en benzinmotor.

Det betyder altså ikke noget for bilen, at du kører få km om året, bare du kører lange ture, når motoren startes.

Læs også: E-klasse med op til 585 hestekræfter

Økonomien
Mindst 30 km eller 30 minutter pr. gang er altså et håndgribeligt første krav. Men hvad med økonomien? Det afhænger jo helt af indkøbsprisen og dit kørselsbehov.

Når du skal sælge igen, er dieselbiler som regel lettere at komme af med, og derfor taber de ikke helt så meget i værdi.

Benzinmotorerne er blevet mere økonomiske de senere år, og ejerafgiften er ofte lavere på benzinbilerne. Men hvad siger eksperten?

Læs også: Ny Corvette Stingray med 450 hk

– I 2015-2016 kommer dieselprisen til at stige, fordi afgiften på diesel og benzin bliver ens. Det udligner endnu mere den fordel, dieselbilerne har i dag, og det vil formentlig også presse brugtpriserne på dieselbilerne, da efterspørgslen bliver mindre. Heldigvis har benzinbilerne halet gevaldigt ind på dieselbilerne de senere år – både på trækkraft med de nye turbobenzinere og på brændstoføkonomi. Men hvis du kører langt, kan det stadig betale sig at købe diesel – især i de lidt større biler, fortæller chefanalytikeren hos Bilpriser.dk, Niels Grøftehauge.

Læs også: Månedens bilbabe: jeg er en Lamborghini

Brug beregner
Økonomisk set indskrænkes dieselbilens fordel altså, men det kræver en individuel udregning af økonomien for at afgøre, om der skal stå en ny diesel- eller benzinbil uden for hjemmet.

For eksempel skal du køre ca. 18.000 km om året, før det kan svare sig at købe en ny Ford B-Max diesel frem for en benzin, hvis man regner med at køre ca. 15 pct. kortere på literen end opgivet – det er ikke helt urealistisk.

For en VW Golf 1,2 TSI mod en 1,6 TDI med samme antal hestekræfter bliver diesel billigst at køre i fra mindst 20.000 km om året, ifølge FDM's beregner.

Beregneren kræver ikke login, og med den kan du udregne, hvilken løsning der er bedst i forhold til dit personlige behov.

I sidste ende afhænger valget mellem benzin og diesel helt og holdent af dit kørselsbehov.

Læs også: Audi flirter med hybridteknikken

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere