Alt om den nye Golf GTI

Golf GTI kommer i to versioner - begge med en ny og bomstærk motor

Den Golf GTI, som vi netop har set på Geneve Motor Show er stor set identisk med det koncept, som VW viste på Paris motorshow i september. Den produktionsfærdige bil er selvfølgelig spiffet op i forhold til standardudgaven med andre kofangere for og bag, f.eks. med en sporty diffuser (som styrer luftstrømmen under vognen) under den bageste kofanger og en bagklap-monteret spoiler.

To forskellige motorer
For første gang kommer Golf GTI i to forskellige varianter lige fra introduktionen - begge med en ny toliter benzin-motor som VW kalder TSI (Turbo-Stratified-Injektion). Motoren yder i basistrim 220 hk (+10 hk ifht. i forgængeren), og drejningsmomentet er øget med hele 70 Nm til 350 Nm fra 1.500 til 4.400 o/min. Det er moment i dieseliga og giver med statsgaranti en smidighed, som vi ikke har set mage til i nogen anden standard-GTI før.

De første 100 km i timen nås da også på 6,5 sekunder og 80 til 120 km/t i 5. gear kun tager kun 5,0 sekunder - det er ret vildt. Forgængeren klarede begge discipliner på hhv. 6,9 og 7,5 sek.

Vælger du Golf GTI i Performance-versionen, yder motoren 10 hk ekstra og drejningsmomentet er uændret, men de 350 Nm er til rådighed over et bredere omdrejningsområde (+200 o/min).

Golf GTI med Performance-pakke når 100 km/t på 6,4 sek. og har en topfart på 250 km/t.  Performance-pakken giver ikke alene flere kræfter, for VW har også smækket et elektronisk styret mekaniske differentiale kaldet for VAQ og smækket 340 mm bremseskiver på forenden i stedet for 312 mm skiver. En 6-trins manuelgearkasse er standard på begge versioner af Golf GTI, men bilen kan også fås med den 6-trins DSG-gearkasse.

Begge versioner af Golf GTI er standardudstyret med styretøj, der varierer udvekslingen, så du skal dreje mindre på rattet ved højere hastigheder igennem sving.

Golf GTI kører på 17 tommer Brooklyn-aluminiumsfælge med dæk i dimensionen 225/45, og den står 15 mm lavere end en standard Golf.

Golf GTI forventes introduceret i Danmark i løbet af sommeren.

Se en række af de vigtigste specifikation herunder.

1 af 3 
2 af 3 Den produktionsfærdige bil er selvfølgelig spiffet op i forhold til standardudgaven med andre kofangere for og bag, f.eks. med en sporty diffuser (som styrer luftstrømmen under vognen) under den bageste kofanger og en bagklap-monteret spoiler.
3 af 3 De første 100 km i timen nås da også på 6,5 sekunder og 80 til 120 km/t i 5. gear kun tager kun 5,0 sekunder - det er ret vildt. Forgængeren klarede begge discipliner på hhv. 6,9 og 7,5 sek.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere