Toyota viser MX-5 konkurrent

Toyota viser en åben GT86, som helt sensationelt vejer det samme som coupeen

Et af de områder, hvor Toyotas ingeniører har gjort en særlig indsats, er på vægten. Cabrioleten vejer nemlig kun 1.257 kg, hvilket helt enestående gør den nærmest vægt-neutral i forhold til den lukkede udgave af GT86, der vejer 1.239 kg med manuelt gear og 1.262 kg med automatgear.
Et af de områder, hvor Toyotas ingeniører har gjort en særlig indsats, er på vægten. Cabrioleten vejer nemlig kun 1.257 kg, hvilket helt enestående gør den nærmest vægt-neutral i forhold til den lukkede udgave af GT86, der vejer 1.239 kg med manuelt gear og 1.262 kg med automatgear.

Den japanske bilgigant løfter allerede nu sløret for en åben udgave af den velkørende og forholdvis billige sportsvogn kaldet GT86. Den går under navnet FT-86 Open Concept.

Det elektrisk foldbare tag med rigtig bagrude af glas opbevares i bagagerummet og fylder ikke mere end, at der stadig er plads til indkøbsposer eller sportstasken.

LÆS OGSÅ:

Bilnyheder - 16. maj. 2012 - kl. 18:20 Køreglæde for fuld tryk

Kendt motor
Teknisk set er er konceptbilen udstyret med en 2.0 liters boxermotor med 200 hestekræfter, som vi forvejen kender GT86. Og de japanske ingeniører har lagt sig i selen for at bevare de fine køreegenskaber, som allerede kendetegner den lukkede modermodel, og som er blevet rost til skyerne verden over - også af Ekstra Bladet.

Der er dog fortsat enkelte områder, hvor koncept-cabrioleten endnu ikke helt færdigudviklet. Toyotas ingeniører arbejder således på at gøre bilen så stabil som mulig, så køreoplevelsen kommer til at ligge så tæt på den lukkede GT86 som overhovedet mulig i forhold til undervognen, balancen, vægten og ikke mindst aerodynamikken.

FT-86 Open concept bevarer den perfekte vægtfordeling fra GT86 med 53 procent af vægten fordelt på forhjulene og 47 procent på baghjulene. Desuden ligger tyngdepunktet stadig ekstremt lavt,blot 46 cm over vejen.

Kun 20 kg ekstra
Et af de områder, hvor Toyotas ingeniører har gjort en særlig indsats, er på vægten. Cabrioleten vejer nemlig kun 1.257 kg, hvilket helt enestående gør den nærmest vægt-neutral i forhold til den lukkede udgave af GT86, der vejer 1.239 kg med manuelt gear og 1.262 kg med automatgear.

Det er endnu ikke endeligt besluttet, om konceptudgaven en dag også kommer i produktion. Meget afhænger nemlig af folkets reaktion på bilen ved den store biludstilling i Geneve.

1 af 4 
2 af 4 
3 af 4 
4 af 4 Et af de områder, hvor Toyotas ingeniører har gjort en særlig indsats, er på vægten. Cabrioleten vejer nemlig kun 1.257 kg, hvilket helt enestående gør den nærmest vægt-neutral i forhold til den lukkede udgave af GT86, der vejer 1.239 kg med manuelt gear og 1.262 kg med automatgear.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere