Fremtidens elbil er fra Californien

Sportslig familiebil med rækkevidde og fart skal fange børnefamilierne – først i USA og senere i Danmark

Tesla Model S er ikke en elbil, du straks får lyst til at skylle ud i toilettet. Designet er frækt og låner elementer fra både Jaguar og Maserati. Ikke værst, med andre ord. (Fabriksfoto)
Tesla Model S er ikke en elbil, du straks får lyst til at skylle ud i toilettet. Designet er frækt og låner elementer fra både Jaguar og Maserati. Ikke værst, med andre ord. (Fabriksfoto)

SILICON VALLEY (Ekstra Bladet): Det er Familien Danmark, eller rettere sagt Familien USA, den amerikanske bilfabrik Tesla Motors sigter efter med deres nye, store elbil sats med modelbetegnelsen Tesla S. Ekstra Bladet Biler har som første danske medie har haft mulighed for at prøvekøre den i Silicon Valley.

Det er en stor bil med rigtig megen plads, og den har både rækkevidde og fart. Men ikke begge dele på en gang. Selv om den er forførende i designet som en Jaguar, byder den på dobbelt så meget bagageplads som for eksempel en BMW 5-serie. På bagsæde kan der uden problemer sidde tre fuldvoksne personer, og der er minsandten plads til to ekstra i bagagerummet. Godt nok kun i børnestørrelse, men alligevel.

LÆS OGSÅ: Elgiganten Tesla S

Hemmeligheden er naturligvis, at der er tale om en elbil. Der, hvor du regner med at finde en gurglende V8, finder du ingenting. Det betyder plads til 150 liter bagage under forklappen. Det bageste bagagerum byder på mere plads end en mellemstor stationcar, og lægges bagsædets ryglæn ned, er der 1645 liter at boltre sig på.

Der er tale om en elegant 5-dørs-bil i stil med Audi A5 Sportback, for det signalerer både god stil og aktiv livsstil, som chefdesigner Franz von Holzhausen forklarer uden for Tesla-fabrikken i Fre- mont i Californien.

Her har en håndfuld motorjournalister fået lov at prøvekøre den første produktionsklare udgave af Model S. Det skal dog gå stærkt, for testbilerne skal senere på dagen leveres til de kunder, der valgte at lægge et stort depositum, allerede da bilen var på konceptstadiet. Så vi er kun garanteret 10 minutter bag rattet.

Ligner en Jaguar
Ingen tvivl om, at det er den mest tiltalende elektriske bil, jeg til dato har kørt. Men den ser først og fremmest godt ud.

Udseendet taler faktisk for sig selv, og det er ikke forkert at kalde Tesla Model S for en elektrisk Jaguar. Eller en 5-dørs Maserati Gran Turismo, om man vil. Tesla S ligner ikke som andre elbiler noget, du har lyst til at skylle ud i et stort toilet.

LÆS OGSÅ: Elbil knust af kæmpe VW

Tesla Model S imponerer med en overbevisende kvalitet og finish både ude og inde. Sæder, dørsider og instrumentbord er dækket af det fineste læder. De svungne dørgreb er formet i børste aluminium. De smukke forlygter er en Audi A6 værdige. Og de blanke dørhåndtag, som lydløst skydes ud fra det strømlinede karrosseri ved en let berøring, giver det rette pift af Starship Enterprise.

Sporty familiesedan
Tesla-folkene holder i hvert fald, hvad de lover, når det gælder køreturen. Præcis otte et halvt minut får jeg lov at sidde bag rattet, men får til gengæld også lov til at give den godt med gas and 'feel the explosive acceleration', som ingeniøren ved siden af mig siger.

Den virker lettere at køre i end de faktiske to ton, den vejer. Vægten skyldes ikke mindst den vandkølede batteripakke, der er fordelt fladt i bunden uden pladskrævende kardan i midten. Samtidig skaber det et lavt tyngdepunkt. Det får den store elbil til at ligge fladt i svingene, og det fuldt ud elektriske servostyretøj føles tilpas sportsligt, når det sættes i den mest sportslige af tre indstillinger.

Den aktive luftundervogn (ekstraudstyr) giver desuden en sublim komfort trods 21-tommer-fælge, og selv på det mest mishandlede stykke af testruten er der ikke den mindste knirken, knagen eller raslen at spore i kabinen. Den begrænsede kørsel er ikke nok til at sætte to streger under, hvordan Tesla Model S kører, men byggemæssigt føles den umiddelbart vellykket.

Op til 416 heste
Den er temmelig hurtig. Især med den kraftigste af de fire mulige batteripakker (85 kW/h) og opgraderet med Performance-motor. Så er der 416 hk og 600 Nm, hvilket skyder den fra 0-100 kilometer i timen på omkring 4,5 sekunder.

De to el-motorer trækker naturligvis på baghjulene, og der er både ABS, Traction Control og ESP. Fra 80 til 140 er den uhyggelig hurtig. og på intet tidspunkt giver drivlinen anden lyd fra sig end en meget sagte summen. En elbil skal være fuldstændig lydløs, forklarer ingeniøren ved siden af mig. Han nævner samtidig, at hvis du kan klare dig med en accelerationstid på 6,5 sekunder, kan du nøjes med den mindste batteripakke (40 kW/h) og spare halvdelen af prisen.

Men det kunne otte minutter altså ikke afgøre. Vi er blevet lovet en længere tur, 'når der er kommet styr på produktionen', som de siger. Inden længe skal fabrikken sprøjte biler ud i titusindvis, og de første 10.000 biler er allerede bestilt.

Kunderne er first movers, kendisser og folk med et behov for økologisk omtanke-appeal. Men Teslas ambitioner er at levere elbiler til fremtidens helt almindelige familier, og derfor er det altså ikke uden grund, at Model S kan rumme en mindre børnehave.

1 af 3 Otte og et halvt minut var, hvad Ekstra Bladets udsendt nåede at køre i Teslas nye sports-sedan. Ikke længe nok til at tjekke, om rækkevidden på 480 kilometer holder. (Fabriksfoto)
2 af 3 Ekstra Bladets udsendte var den eneste danske journalist til arrangementet, hvor også de første kunder fik leveret deres Tesla Model S. De første 10.000 biler er bestilt, og uden for USA er Norden den største aftager. (Fabriksfoto)
3 af 3 Tesla Model S er ikke en elbil, du straks får lyst til at skylle ud i toilettet. Designet er frækt og låner elementer fra både Jaguar og Maserati. Ikke værst, med andre ord. (Fabriksfoto)
kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen