Motorproblemer kostede os 30.000 kr.

Kvalitetsproblemer i VWs 1,4 TSI-motorer kan koste motoren livet. Og der er mange der bøvler med problemerne. Læs bare her

- Vi har har haft en Touran 1,4 TSI fra 2007 som har voldet en del problemer, skriver Andreas, der måtte slippe 30.000 kr. for at få repareret sin bil, da motorens knastkæde gik i stykker
- Vi har har haft en Touran 1,4 TSI fra 2007 som har voldet en del problemer, skriver Andreas, der måtte slippe 30.000 kr. for at få repareret sin bil, da motorens knastkæde gik i stykker

Nogle af vores læsere kender udmærket til problemerne med VWs 1,4 TSI (og muligvis også 1,6 TSI), som vi beskriver i artiklen Problemer med VW-motorer.

Kort fortalt har en af VW's underleverandører haft kvalitetsproblemer, som gør at knastakselkæden bliver slap og værste fald kan koste motoren livet.

Se indslaget og hør hvordan din motor IKKE må lyde.

Efter artiklen Problemer med VW-motorer har vi modtaget 50 mails fra desperate VW-, Audi- og Skoda-ejere. En af dem skriver:

- Jeg har haft problemer med min 1,4 TSI motor og det viste sig at være kædestrammeren, det var galt med. Fik en regning på 28.000 kr. Det var før lige før bilen fyldte tre år og den havde kørt omkring 60.000 km. Når VW siger, at de dækker udgifterne er det en fed løgn, mener Mads.

En anden læser har om muligt været endnu mere uheldig med sin bil:

- Vi har haft en touran 1,4 TSI fra 2007 som har voldet en del problemer. Kæden hoppede af to gange og motorlampen lyste tre gange. Sidste år endte den med at stå på værkstedet i otte uger Først fik den skiftet kæde, så oliefilter plus diverse, men lampen lyste fortsat. Det endte med udskiftningen af hele motoren. Regningen ville have været cirka 100.000 kroner men vi endte med at skulle betale 35.000. Nu er vi heldigvis kommet af med den, skriver Andreas.

- Tæl mig med, skriver Jørgen, der ejer en Golf fra 2007 med 1,4 TSI og 140 HK. Bilen har kørt 62.000 km.

- Den kører som en drøm, men over det seneste halve år er den begyndt at lyde som en dårlig græsslåmaskine et par sekunder efter start. Den er osse blevet lidt uren i tomgang - selv om den er gennemvarm.

- Så der er vist dømt værksted, tilføjer Jørgen.

35.000 kr. i service
Jesper fra Hvalsø skriver at han har haft samme problem med kæden, og så gik turbo’en to måneder efter. Alt sammen kort tid efter en service, hvilket betød, at den kostede os 35.000 i service og rep på 4 måneder.

- Efterfølgende en turbo’en igen gået, men denne gang skiftede VW den uden omkostninger for os.

Købte den i 2007, og problemerne opstod, da den var knap 3 år gammel, så har der ikke været problemer med den inden for det sidste år, men man frygter hele tiden det værste.

Kan ikke finde fejlen

- Problemet er også kendt her hos os, skriver Peter Bach, der har en fire år gammel Passat.

Den har kørt 122.000 km med den pågældende motor, som rasler ved start præcist som i videoen. Har ikke haft øvrige problemer med motor udover raslen.

- Vi har i to tilfælde gjort værkstedet opmærksom på raslen fra motoren ved start, både før garantiens udløb ved 2 år og igen inden det udløb af det 3. år. Værkstedet har i begge tilfælde ikke kunnet finde fejl i motoren. Nu bliver det spændende at høre hvad værkstedet har at sige denne gang med EB's artikel forelagt.

25.000 i regninger
- Vi har lige fået skiftet knastakselkæden og diverse drivhjul på vores Touran 1,4 TSI fra 2007 - den har gået 150.000 km, skriver Mads Bugge.

- Mekanikeren kunne i starten ikke finde ud af, hvad der var galt, selv om motorlampen lyste, og den derved burde vise en fejl på testeren. Så han prøvede sig frem.

Alle tændspoler og tændrør blev skiftet, til sidst skiftede han knastakselkæden, og det løste problemet for en stund. Nu lyser lampen igen, skriver Mads Bugge, der indtil videre har betalt 25.000 kr. i værkstedsregninger på grund af fejlene.

Skal betale 50.000 kr.
Endnu en VW-ejer, Jan Kronil skriver: Jeg har en VW Tiguan 1,4 TSI 4 år gammel indregistreret 6/3-2008 som har overholdt alle services. Først hos VW og siden hos Skoda. Bilen runder 101.600 km ultimo april i år og begynder her at opføre sig mærkeligt, og kort tid efter ryger kompressionen på motoren fuldstændigt.

Jeg får bilen indleveret til VW som arbejder på den og fremkommet med en diagnose der lyder på at knastakselkæden var "hoppet over" eller var blevet slap og hele motoren derfor er røget og skal skiftes. En reparationen som anløber cirka 50.000 kr.

- Jeg henvender mig til SMC kundeservice, som oplyser mig at de ikke vil dække noget per kulance da jeg har valgt at få min bil serviceret hos Skoda, slutter Jan Kronil.

Audi-ejer i knibe
- Jeg er en af de mange som har måttet føle oplevelsen af en knastakselkæde som blev for lang på min Audi 1,4 TSI SB. Fra maj 2008, km 115000, skriver Lars Brenholdt.

Motoren brød sammen i april måned i år. Bilen ville ikke starte og Lars Brenholdt fik bugseret bilen til Kronborg Auto.

Beskeden lød: knasakselkæden er blevet for lang. Pris ca. 30.000 kr. Audi ønskede ikke at dække omkostningerne, så Lars Brenholdt måtte selv punge ud.

Skriv til os på berner@eb.dk hvis I har haft lignende problemer med jeres 1,4 TSI-motor